Czy fakturę powino się wystawiać w momencie ukończenia usługi czy jej odbioru przez klienta?
Ostatnio jestem zmuszany do wystawiania faktur VAT za wykonane usługi w momencie jej ukończenia, a nie z chwilą odbioru przez klienta, jak to było do tej pory. Dotychczas dla udokumentowania wydania towaru (sprzedaży) wystawialiśmy druk WZ (Wydanie Zewnętrzne), który był potwierdzany przez Odbierającego (Kupującego). Swego czasu, na szkoleniu prowadzonym przez biegłą rewident, wyraźnie było powiedziane, że co innego znaczy ukończenie usługi. Kontrola Urzędu Skarbowego również nic nie wykazała. Teraz obowiązuje interpretacja przepisów wg, której mam wystawiać faktury w oparciu o wewnętrzne dokumenty świadczące o ukończeniu usługi, nie potwierdzane przez klienta. Które stanowisko jest słuszne?
Według mnie zarówno biegły rewident, i jak Urząd Skarbowy nie ma racji tym sporze. Fakturę jak również WZ wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, a gdy podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży (umowy o charakterze ciągłym), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży).
W przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy o podatku od towarów i usług, m.in.:
- dostawa lokalu lub budynku;
- dostawa energii, gazu, usług telekomunikacyjnych, komunalnych;
- transport, spedycja, komunikacja miejska;
- usługi budowlane i budowlano-montażowe;
- druk i dostawa prasy;
- najem, leasing, ochrona, stała obsługa prawna i biurowa;
- dostawa złomu;
- za zaliczeniem pocztowym;
- zbycie praw i licencje;
- wkład do spółdzielni,
- fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.
Powyższych zasad szczególnych nie stosuje się jednak w przypadku wystawiania faktur w zakresie dostaw energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (usług komunalnych), jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Od 17 grudnia 2005r. wystawienie faktury lub rachunku niezgodnie z przepisami (wadliwe) karane jest grzywną do 180 stawek dziennych. Nie przechowywanie faktur lub rachunków (wystawionych przez siebie oraz stanowiących dowodu zakupu towarów) zagrożone jest karą grzywny również do 180 stawek dziennych. W mocy jednak pozostają przepisy, w związku z którymi:
- nie wystawienie faktury lub rachunku za wykonane świadczenia zagrożone jest karą grzywny do 180 stawek dziennych;
- wystawienie faktury lub rachunku w sposób nierzetelny (np. wystawienie faktury dokumentującej fikcyjne transakcje) zagrożone jest karą grzywny do 240 stawek dziennych;
- posługiwanie się takim dokumentem (np. odliczenie VAT, zaliczenie w koszty) zagrożone jest taką samą karą do 180 stawek dziennych.
Ustalając stawkę dzienną sąd bierze pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe; stawka dzienna nie może być niższa od 29,97zł ani też przekraczać jej 11’988zł. Minimalna kara w przypadkach przestępstw skarbowych wynosi 299,70zł.
W wypadkach mniejszej wagi opisane czyny stanowić będą wykroczenie skarbowe zagrożone karą od 89,91zł do 17’982zł.
Podstawa prawna: Art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535)
Przemysław Gogojewicz
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Pierwszy biurowiec w Polsce w całości zasilany czystą energią. ESCOlight wspiera inicjatywy dekarbonizacyjne
-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników