Czy zatrudniony przez niemiecką firmę musi opłacać składki ZUS?
W jaki sposób rozlicza się polski obywatel zatrudniony na umowę o pracę w firmie niemieckiej, nie mającej siedziby w Polsce, wykonująca pracę na terenie Polski?
Osoba pracująca na rzecz podmiotu zagranicznego, nie mającego siedziby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, ma prawo do dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego na własny wniosek. To samo tyczy się ubezpieczenia wypadkowego i chorobowego. Pracownik takiej firmy nie jest zobligowany do opłacania składek ZUS na terytorium Polski.
Zgodnie z umową zawartą między rządem RP a rządem Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatku od dochodu i majątku, polski obywatel jest zwolniony z podatku od dochodów osiąganych w Niemczech, jeśli to są jego jedyne dochody i zostały już opodatkowane w Niemczech.
W przypadku osiągania dodatkowych dochodów np. w Polsce, osoba powracająca z zagranicy, będzie musiała rozliczyć się także z polskim fiskusem.
Podstawa prawna: Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Przemysław Gogojewicz
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Pierwszy biurowiec w Polsce w całości zasilany czystą energią. ESCOlight wspiera inicjatywy dekarbonizacyjne
-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników