Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Fatkura VAT nie dająca prawa do odliczenia podatku naliczonego

Uszczuplasz, nie oddliczasz

W § 14 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT wymieniono kilka rodzajów faktur niedających prawa do odliczenia, których wspólną cechą jest fakt, iż wystawione zostały w celu uszczuplenia należności budżetowych. W niektórych tylko przypadkach przepis ten może znaleźć zastosowanie, mimo iż nabywca dopełnił staranności działania, a występujące nieprawidłowości pozostawały poza jego wpływem.

W myśl powyższego przepisu, w przypadku gdy wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

  • stwierdzające czynności, które nie zostary dokonane,
  • podające kwoty niezgodne ze stanem faktycznym,
  • potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83
    Kodeksu cywilnego, czyli czynności nieważne ze względu na ich sprzeczność z ustawą albo mające na celu obejście ustawy, chyba że właściwy przepis przewiduje   inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnych wchodzą odpowiednie przepisy ustawy; czynności sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, dotyczące nieważności oświadczenia woli złożonego drugiej stronie za jej zgodą dla pozoru.

Faktury te i dokumenty celne nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Ewidentnym przypadkiem, w którym odmawia się podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego jest udokumentowanie fakturą transakcji, która w istocie nie miała miejsca.

Ważne z punktu widzenia podatników jest uniemożliwienie podatnikowi odliczenia podatku naliczonego z faktur podających kwoty niezgodne ze stanem faktycznym. W praktyce często zdarza się np. że faktura dokumentuje zakup określonej ilości towaru, zaś do podatnika dociera tylko część z tego towaru. Faktura dokumentuje faktycznie zaistniałe zdarzenia lecz w wielkościach (wartościach) niezgodnych ze stanem faktycznym. W obrocie krajowym najczęściej takie nieprawidłowości likwidowane są w drodze uzgodnień pomiędzy kontrahentami. Brakująca ilość towaru zostaje dosłana w kolejnej dostawie, bądź dostawca – uznając reklamację ilościową – wystawia fakturę korygującą.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.