Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak działa rachunek bieżący?

Jak dysponować pieniędzmi?

Posiadacz rachunku bieżącego dysponuje środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku bieżącym w oddziale banku do wysokości salda dyspozycyjnego tego rachunku. Ograniczenie w dysponowaniu środkami pieniężnymi może wynikać z przepisów o zajęciu rachunku bieżącego, egzekucji z rachunku bieżącego lub postanowień umowy rachunku bieżącego. W przypadku powstania salda debetowego na rachunku posiadacza, oddział nalicza od kwoty salda debetowego – za okres jego występowania – odsetki, według stopy procentowej określanej w uchwale zarządu banku dla kredytów przeterminowanych i kredytów postawionych po okresie wypowiedzenia w stan natychmiastowej wymagalności na cele gospodarcze i mieszkaniowe nie będących przedmiotem postępowania ugodowego. Naliczone odsetki oddział pobiera w pierwszej kolejności, z najbliższych wpływów na rachunek posiadacza. Oddział może odmówić wykonania zlecenia posiadacza rachunku tylko w wypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych lub w umowie rachunku bieżącego.

Rozwiązywanie umowy

Zamkniecie rachunku bieżącego następuje z chwila rozwiązania umowy rachunku bieżącego. Strony mogą rozwiązać umowę rachunku bieżącego zawarta na czas nie oznaczony w każdym czasie, z zachowaniem 30 – dniowego okresu wypowiedzenia.

Wypowiedzenie umowy rachunku bieżącego wymaga formy pisemnej. W przypadku wypowiedzenia umowy rachunku bieżącego przez oddział banku podaje się powód wypowiedzenia oraz termin likwidacji rachunku. Umowa rachunku bieżącego zawarta na czas oznaczony ulega rozwiązaniu z upływem terminu, na który została zawarta. Oddział może wypowiedzieć umowę rachunku bieżącego w wypadku rażącego niedopełnienia przez posiadacza rachunku obowiązków wynikających z umowy, np. wystawienia czeku bez pokrycia, spowodowania salda debetowego na rachunku i nie wyrównania go w wyznaczonym przez oddział terminie, bezprawnego podjęcia kwoty mylnie wypłaconej lub zaksięgowanej na jego rachunek i nie zwrócenia jej niezwłocznie, a także w przypadku braku obrotów na rachunku przez sześć miesięcy lub utraty uprawnień do prowadzenia działalności.

Zamykając rachunek bieżący oddział banku wręcza posiadaczowi rachunku za pokwitowaniem lub przesyła listem poleconym lub listem zwykłym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru informacje o saldzie rachunku i zwraca się, aby posiadacz rachunku w terminie 14 dni potwierdził wysokość salda, zwrócił nie wykorzystane blankiety czekowe i karty bankowe określił sposób zadysponowania saldem. Jeżeli posiadacz rachunku nie zadysponował przypadającym na jego rzecz saldem zamkniętego rachunku w terminie określonym wyżej, oddział. przeksięgowuje to saldo na nie oprocentowane konto przejściowe. W wypadku nie zwrócenia blankietów czekowych posiadacz rachunku powinien złożyć w oddziale oświadczenie uzasadniające fakt nie zwrócenia blankietów czekowych, podając ich serie i numery.

Roszczenia wynikające z umowy rachunku bieżącego przedawniają się z upływem dwóch lat, zaś dokumenty dotyczące obrotów przeprowadzonych na rachunkach bieżących przechowuje się przez okres 5 lat. Reklamacji wniesionych po tym terminie nie uwzględnia się.

Paweł Sankowski

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.