Jak rozliczyć w KPiR nieodebraną przesyłkę?
Prowadzę sklep internetowy. W jaki sposób rozliczyć w KPiR nieodebraną przesyłkę? W październiku zostało złożone w moim sklepie zamówienie (przesyłka za pobraniem), wpisałem je do KPiR i wysłałem, niestety w listopadzie ta nieodebrana przesyłka wróciła. Jak mam rozliczyć coś takiego?
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami w danym roku obrotowym, niezależnie od terminu ich zapłaty. Jeśli przesyłka de facto nie została dostarczona, nie można w tym przypadku mówić o jakimkolwiek przychodzie, co najwyżej o stratach. W omawianym przypadku nie dochodzi więc do opodatkowania podatkiem VAT. Należy jednak wystawić wewnętrzną fakturę korygującą.
Faktura taka powinna zawierać:
- oznaczenie faktury – FAKTURA WEWNĘTRZNA KORYGUJĄCA;
- numer kolejny faktury wewnętrznej korygującej oraz datę jej wystawienia;
- następujące dane zawarte w fakturze wewnętrznej, której dotyczy faktura wewnętrzna korygująca:
– imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy (unijnego dostawcy) i nabywcy oraz ich adresy,
– numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,
– dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury wewnętrznej będącej przedmiotem korekty, - nazwę towarów będących przedmiotem zwrotu;
- wskazanie ilości zwracanych towarów;
- kwotę zmniejszenia podatku należnego.
Podstawa prawna
: § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. nr 95, poz. 798 z późn. zm.).
Przemysław Gogojewicz