Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jaką formę rozliczeń wybrać dla e-learningu?

Zakładam działalność polegającą na uczeniu przez Internet (płatne lekcje, płatna zawartość stron). Zaznaczam, że przychody będą raczej niskie. Koszty działalności nie będą wysokie (wszystko dzieje się elektronicznie), liczy się moja praca. Za koszty należy uznać cenę zakupu projektu strony i opłaty miesięczne za miejsce na serwerze. Nie wiem jaką formę rozliczeń wybrać: książkę czy ryczałt? Czy mam być VAT’owcem czy lepiej nie?

Zalecam, aby wybrał Pan księgę przychodów i rozchodów oraz bycie podatnikiem VAT. Opodatkowanie na zasadach ogólnych (w odróżnieniu od zryczałtowanych form opodatkowania gdzie nie ustala się dochodu) charakteryzuje się tym, że wysokość podatku zależy od faktycznie uzyskanych dochodów, rozumianych jako nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami uzyskania przychodów osiągniętych w roku podatkowym.

Istnieją dwa szczególne sposoby ustalenia dochodu z działalności gospodarczej w zależności od przyjętej formy ustalenia podstawy opodatkowania. Są to:

  • księga przychodów i rozchodów, dla podatnika, którzy nie skorzystali z zryczałtowanych form opodatkowania (ryczałt od przychodów od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa) i których przychód w roku poprzednim nie przekroczył 800 tys. EURO;
  • księgi rachunkowe dla których przychód w roku poprzednim nie przekroczył równowartości 800 tys. EURO.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest uproszczonym urządzeniem księgowym, które zostało przewidziane wyłącznie dla celów podatkowych, na podstawie której dokonuje się ustalenia podstawy opodatkowania. Księga prowadzona jest w sposób określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Księgę zakłada Pan sam wg wzoru określonego w załączniku do wyżej wymienionego rozporządzenia, a którą można nabyć w księgarniach podatkowych, sklepach z artykułami biurowymi.

Księga przychodów i rozchodów jest formą opodatkowania odpowiednią dla firm nie posiadających wysokiego zysku lub tych, które nie przewidują zysku w pierwszym okresie działalności. Podatek płaci Pan od faktycznie uzyskanego dochodu. Aby ustalić dochód należy od uzyskanych przychodów odjąć koszty prowadzenia działalności.

Wymaga to prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, w której zapisane będą wszystkie zdarzenia gospodarcze (takie jak poniesione koszty i obroty firmy). Jeśli przychody przewyższają koszty wówczas powstaje dochód do opodatkowania, jeżeli jest odwrotnie – powstaje strata (wówczas podatku się nie płaci, a stratę można odliczyć od dochodu uzyskanego w ciągu najbliższych pięciu lat).

Do przychodów z działalności gospodarczej zaliczamy, m.in. :

  • kwoty należne z tytułu sprzedaży towarów i usług,
  • świadczenia w naturze (np. zapłata w towarze),
  • otrzymane subwencje i dotacje,
  • odsetki od środków na rachunkach bankowych związanych z prowadzoną działalnością,
  • przychody ze sprzedaży, najmu lub dzierżawy maszyn, samochodów oraz innych składników majątku służącego do wykonywania działalności,
  • świadczenia nieodpłatne wykonywane na naszą korzyść (np. darmowe usługi).

Do kosztów działalności gospodarczej zalicza się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów z działalności gospodarczej, m.in. :

  • czynsz za lokal, w którym prowadzona jest działalność,
  • ubezpieczenie środków transportu służących do wykonywania działalności gospodarczej,
  • wydatki poniesione na reklamę.

Rozliczając się na zasadach ogólnych (księga przychodów i rozchodów) musi Pan wiedzieć że:

  • wpłacać co miesiąc zaliczkę na podatek do urzędu skarbowego (do 25 dnia każdego miesiąca za miesiąc ubiegły, a za grudzień – w terminie do 20 grudnia);
  • składać co miesiąc deklarację na zaliczkę miesięczną (na specjalnym druku PIT-5), chyba że korzystamy z uproszczonej metody wpłacania zaliczek – wówczas składamy jedną deklarację w połowie roku;
  • składać zeznanie roczne w terminie do 30 kwietnia na specjalnym formularzu;
  • prowadzić niezbędne ewidencje, tj. ewidencję przychodów, wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, i in.

Wszystkie dokumenty, które stanowią podstawę do zapisów w księdze (takie jak faktury, rachunki i in.) jest Pan zobowiązany gromadzić i przechowywać przez okres pięciu lat.

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.