Koszty sprowadzenia samochodów spoza Unii Europejskiej
Podatek VAT przy sprowadzaniu pojazdów spoza UE
Na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT) opodatkowaniu 22% stawką podlegają między innymi import samochodów. Podatnikami podatku VAT przy imporcie samochodów są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną. W świetle przepisów ustawy o VAT obowiązek podatkowy w imporcie samochodów powstaje z chwilą powstania długu celnego na te pojazdy, a w przypadku samochodów objętych procedurą tranzytu – w chwili zakończenia tranzytu tych pojazdów.
Miejscem opodatkowania według przepisów ustawy o VAT, jak również regulacji prawnych zawartych w szóstej dyrektywie TWE jest państwo członkowskie, na terytorium którego znajdują się samochody w chwili ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty. Jeżeli zatem sprowadzamy samochód z USA a miejscem wwiezienia go na terytorium Wspólnoty będzie port w Hadze, to musimy wszelkie opłaty i podatki związane z importem zapłacić właśnie tam. Warto jednak dodać, że import tego samochodu będzie opodatkowany w Polsce, a nie w Holandii, pod warunkiem, że samochód zostanie objęty procedurą tranzytu z Holandii do Polski.
Jeżeli przykładowo sprowadzamy do Polski Jeepa z USA, wówczas podstawa opodatkowania w imporcie tego samochodu obejmuje także swoim zakresem prowizję, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia tych pojazdów. Mówiąc o pierwszym miejscu przeznaczenia należy rozumieć miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego samochód jest importowany. Prowizję, koszty transportu i ubezpieczenia wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, o ile to miejsce jest z góry określone w momencie dokonania importu. Do podstawy opodatkowania dolicza się także określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, które organy celne mają obowiązek pobierać z tytułu importu danego pojazdu.
Kontrola techniczna pojazdów spoza UE
Sprowadzając do Polski samochód pochodzący z USA, będziemy musieli poddać go szczegółowej kontroli technicznej wynikającej z regulacji wydanych przez Unię Europejską z 1977 r. i uzupełnioną w 1992 r. dwoma dyrektywami o kontroli technicznej pojazdów prywatnych (dyrektywa 92/54/EWG oraz dyrektywa 92/55/EWG). Podczas niej dochodzi do sprawdzenia przede wszystkim systemu hamulcowego, układu kierowniczego, widoczności, badanie świateł, półosi napędowych, kół, zawieszenia, podwozia, poziom hałasu i poziom gazów wydechowych. Na uwagę zasługuje fakt, że obowiązkowemu badaniu technicznemu przynajmniej raz w roku poddawane są obowiązkowo samochody ciężarowe. Prawo wspólnotowe nakazuje posiadaczom samochodów osobowych obowiązkową kontrolę pojazdów co dwa lata. Jednocześnie zezwala krajom członkowskim na dobrowolne zaostrzenie tychże regulacji.