Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Kryzys szansą dla firm?

Kryzys dotarł  do Polski – pod tym zdaniem może podpisać  się 6. na 10. polskich przedsiębiorców. Jednocześnie aż co czwarty badany (26%) wskazał, że kryzys nie ma wpływu na jego firmę lub ma pozytywne skutki. Na szczęście są przedsiębiorstwa, które postrzegają kryzys jako okazję do przeprowadzenia niezbędnych zmian w firmie, na które nie było wcześniej zgody i chęci –  takie wnioski płyną z raportu “Strategie firm w kryzysie” firmy 4 Results, przygotowanego przez Praktycy.com.

Firmy odczuwające negatywne skutki kryzysu są zmuszone do obniżenia marży firmy (58 % odpowiedzi) i renegocjacji kontraktów (39%). Przekłada się  to na spadek zamówień, a co za tym idzie zmniejszenie przychodów odczuwane przez 6 na 10 badanych przedsiębiorstw.

– Kryzys postrzegany jest jednak przez połowę (51%) przedsiębiorstw jako szansa. Przede wszystkim jest to okazja do modyfikacji i racjonalizacji strategii zarządzania firmą – mówi Ireneusz Biliński, członek zarządu 4 Results. – Co 5. firma skupia się na rozwijaniu nowych form działalności, a 13% badanych przyznaje, że zwiększa zakres prowadzonej działalności o nowe geograficzne rynki.

Spadek cen może być  rozpatrywany jako spadek przychodów. Z drugiej strony jest idealną okazją na outsourcing niektórych działów (marketing, Public Relations) do wyspecjalizowanych agencji, czy też większej konkurencyjności cenowej przedsiębiorstw na rynku. 16% badanych firm deklaruje zwiększenie sprzedaży i przychodów w tym roku. Pozytywnie postrzegane przez silne przedsiębiorstwa jest również zmniejszenie konkurencji na rynku. Zwłaszcza firmy dobrze znoszące kryzys gospodarczy postrzegają

obecną sytuację  jako idealną do przejmowania konkurencji (25% odpowiedzi). 3/4 respondentów z tej kategorii koncentruje się obecnie przede wszystkim na zwiększeniu sprzedaży i rozwijaniu nowych form działalności.

Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu. Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu. Przeglądarka może nie wspierać wyświetlania tego obrazu.

Obecna sytuacja gospodarcza odciska swoje piętno na strategiach finansowych realizowanych przez rodzime firmy. Dominującą strategią, występującą we wszystkich grupach przedsiębiorstw, jest obniżanie kosztów funkcjonowania – ponad połowa odpowiedzi (53%). Należy je przede wszystkim powiązać ze zwolnieniami pracowników (28%), obniżkami płac (23%), obniżeniem wydatków na marketing i reklamę (34%), szkoleniami (30%), Public Relations (24%).

– Cięcie kosztów można rozpatrywać w dwóch aspektach: rzeczywistego pogorszenia się sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa lub  przekształcenia się rynku pracownika w rynek pracodawcy.   
W trudnej sytuacji ekonomicznej pracownicy wyrażają większe zrozumienie  i zaangażowanie w zmiany – komentuje Ireneusz Biliński z 4 Results.

23% firm koncentruje się w tym czasie na podniesieniu przychodów, jest to strategia wdrażana przede wszystkim przez firmy odczuwające pozytywny wpływ  kryzysu (42% odpowiedzi w tej kategorii) oraz, co zaskakujące, przez firmy negatywnie znoszące obecną sytuację gospodarczą (25% odpowiedzi w grupie). Chęć podniesienia przychodów w tym roku, może być powiązana ze skutkami spowolnienia gospodarczego owocującymi obniżeniem kosztów działalności poprzez spadek cen na rynku (18%). Daje to realne możliwości na pozostawienie kosztów na obecnym lub niższym poziomie i zwiększenie zysku. Kolejne efekty kryzysu to m.in. zmniejszenie konkurencji na rynku (12%), rozwijanie nowych form działalności (20%), czy bezpośredni wzrost sprzedaży (16%).  

– Obecna trudna sytuacja gospodarcza w długoterminowym rozliczeniu może okazać  się   korzystna dla polskiej przedsiębiorczości. Przedsiębiorstwa wyjdą z niej wzmocnione, z efektywniejszymi procesami i metodami zarządzania oraz urealnionym planami finansowymi – podsumowuje Ireneusz Biliński.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.