Mały prezent – sposób ustalania limitów
Uwagi końcowe
Jak więc widać odpowiedź na pytanie czy „wartość sprzedaży opodatkowanej”, o której mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT jest wartością netto czy też brutto nie jest wcale taka jednoznaczna.
Pojęcie „wartość sprzedaży” pod względem znaczeniowym jest niewątpliwie nadrzędne w stosunku do pojęcia „wartość sprzedaży opodatkowanej”. Skoro w art. 2 ust. 25 ustawy o VAT ustawodawca wskazuje za pomocą definicji nawiasowej, iż „wartość sprzedaży” obejmuje kwotę podatku, a więc jest wartością brutto, a następnie w art. 7 ust. 4-6 i art. 110 posługuje się pojęciem „wartość sprzedaży opodatkowanej” bez bliższego określenia czy chodzi o wartość brutto czy netto, by dopiero w art. 113 ust. 1 wskazać, iż w „wartości sprzedaży” nie uwzględnia się kwoty podatku, stąd można by przyjąć, że „wartość sprzedaży” i „wartość sprzedaży opodatkowanej” oznaczają wartości brutto, z wyjątkiem przypadków gdy ustawodawca nadaje im w sposób wyraźny inne znaczenie. Tym samym też łączny limit prezentów w wysokości 0,125 % należy naszym zdaniem obliczać od wartości sprzedaży brutto.
Takie samo stanowisko w odniesieniu do omawianego zagadnienia zajął Dolnośląski Urząd Skarbowy w piśmie z dnia 23 sierpnia 2004 r., nr PP II 443/590/04.
Podstawa prawna: Ustawa o podatku od towarów i usług (Dz.U z 2004 r Nr 54 poz, 535 z póź zm.)
Przemysław Gogojewicz
-
„Większość moich decyzji inwestycyjnych była nietrafiona” – Tomasz Czapliński, SpeedUp Venture Capital Group
-
PFR Ventures podpisało pierwsze umowy z funduszami venture capital w ramach programu FENG. Kapitał zostanie przeznaczony na inwestycje w startupy
-
Bogata oferta PARP. Trwają nabory w ramach Funduszy Europejskich