Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Rozszerzenie domeny ma kluczowe znaczenie

Rozszerzenie to integralna część adresu internetowego, czyli domeny. Mimo, iż jest ostatnim członem adresu domeny, to decyzję o wyborze końcówki warto podjąć w pierwszej kolejności. Domena, czyli adres firmowy strony WWW, składa się ze skrótu www (World Wide Web), nazwy wybranej przez użytkownika oraz rozszerzenia (np. .pl, .com, .org).

Końcówka domeny może być związana bezpośrednio z działalnością firmy, jej lokalizacją, zakresem prowadzonych działań, czy też profilem działalności. Za pośrednictwem adresu domeny można zasygnalizować potencjalnym klientom określone informacje na temat przedsiębiorstwa. Przykładowo wybór końcówki regionalnej .elk.pl sugeruje działalność lub siedzibę firmy na terenie miasta Ełk, natomiast wybór rozszerzenia funkcjonalnego .gsm.pl informuje o działalności związanej z telefoniami komórkowymi (np. sprzedaż telefonów).

Wybór rozszerzeń domen jest szeroki. Około 120 polskich domen regionalnych (np. .waw.pl, .olsztyn.pl, .mazowsze.pl), ponad 30 domen funkcjonalnych w domenie .pl (np. .com.pl, .biz.pl), a ponadto domeny globalne (np. .com, .net), czy domeny tzw. kontynentalne (np. europejska .eu) – taki szeroki wybór mają przedsiębiorcy, którzy chcą zarejestrować domenę dla firmowej strony WWW.

Klasyfikacja rozszerzeń

Wymienione powyżej rozszerzenia domen można podzielić na domeny najwyższego poziomu, do których zalicza się domeny globalne, domeny krajowe (np. dla Polski jest to rozszerzenie .pl, dla Niemiec .de) oraz domeny kontynentalne (np. .eu, .asia). Od domen najwyższego poziomu tworzone są subdomeny, czyli domeny pochodne od nich. Przed domenę najwyższego poziomu, dodawany jest kolejny skrót czy też słowo, a poszczególne człony rozdzielane są kropkami. W ten sposób tworzone są domeny regionalne danego państwa, przykładowo dla domeny .pl: .waw.pl, .bieszczady.pl, .olkusz.pl. W taki sposób powstają również domeny funkcjonalne w domenie krajowej (przykładowo domena Hiszpanii to .es, a domeny funkcjonalne w niej to .com.es, .info.es).

Zarządzanie domenami

Organizacja, która zarządza wszystkimi domenami na świecie to ICANN, czyli Internetowa Korporacja ds. Nadawania Nazw i Numerów. Do jej zadań należy ustalanie struktury domen na świecie, decyzje o tworzeniu nowych rozszerzeń oraz nadzór działania światowych serwerów DNS.
Administracja poszczególnymi rodzajami rozszerzeń należy do specjalnie do tego celu stworzonych organizacji. Przykładowo rozszerzeniem .eu zarządza Europejski Rejestr Nazw Domen Internetowych, czyli tzw. EURiD. Każde krajowe rozszerzenie domeny posiada lokalnego administratora. Polska domena narodowa .pl oraz jej subdomeny rejestrowane są przez Naukową Akademicką Sieć Komputerową (w skrócie NASK, www.nask.pl).

Wybór rozszerzenia

Wybór rozszerzenia uzależniony jest przede wszystkim od profilu działalności oraz lokalizacji przedsiębiorstwa. Firmy, które prowadzą swoją działalność w Polsce, zazwyczaj rejestrują podstawowy pakiet domen z końcówkami .pl, .com, .com.pl oraz .eu. Są to najczęściej używane końcówki, wpisywane do przeglądarki intuicyjnie przez Internautów. W dalszej kolejności firmy rejestrują domeny z rozszerzeniami regionalnymi oraz funkcjonalnymi.

Przykład

Firma Nasza Szkoła zajmuje się dostarczaniem materiałów dydaktycznych do szkół. Swoją siedzibę ma w Olsztynie, działa jednak na terenie całego województwa warmińsko-mazurskiego.

Firma ta powinna zarejestrować pakiet domen z użyciem swojej nazwy:
www.naszaszkola.pl
www.naszaszkola.com.pl
www.naszaszkola.com
www.naszaszkola.eu

A także pakiet domen z użyciem słów kluczowych związanych z działalnością firmy, np.:
www.wszystko-dla-szkoly.pl
www.wszystkodlaszkoly.pl
www.materialy-dydaktyczne.pl
www.materialy-dla-szkol.pl

Ponadto firma powinna zastanowić się nad rejestracją domen z użyciem rozszerzenia funkcjonalnego szkola.pl, np.:
www.nasza.szkola.pl
www.materialy.szkola.pl

oraz domen regionalnych związanych z lokalizacją: mazury.pl, warmia.pl, olsztyn.pl.
www.szkola.mazury.pl
www.szkola.warmia.pl
www.szkola.olsztyn.pl

Rejestracja pełnego pakietu nazw z różnymi rozszerzeniami jest gwarancją, że klienci bez problemu trafią na stronę WWW firmy. Zabezpiecza także przedsiębiorstwo przed sytuacją, w której pod wolnym adresem z użyciem nazwy firmy, znajdzie się konkurencyjny serwis internetowy.

Na przykładzie firmy Nasza Szkola widać, że podstawowy pakiet domen składa się z kilku- lub kilkunastu adresów. By nie wprowadzać klientów w błąd, firma powinna wybrać jedną główną domenę i pozostałe adresy przekierować na nią. Warto także od samego początku promować serwis WWW za pomocą głównego adresu, m.in. zamieszczając go na wszystkich materiałach reklamowych firmy. Wzmocni to rozpoznawalność adresu strony.

Dopasowanie

Warto zwrócić uwagę, by nazwa domeny oraz jej rozszerzenie wzajemnie do siebie pasowały. Jeśli nazwa i rozszerzenie tworzą spójną logicznie i gramatycznie całość, ułatwia to zapamiętanie nazwy domeny przez Internautów. Doskonale widać to na przykładzie firmy Nasza Szkoła: rejestracja adresu www.naszaszkola.szkola.pl byłoby nielogiczne, podobnie jak domeny www.szkola.szkola.pl.

Ważna jest także długość adresu internetowego. Im jest on dłuższy, tym trudniejszy do zapamiętania dla Internautów. „Przede wszystkim domena powinna być krótka i łatwa do zapamiętania, by klient z łatwością mógł trafić na firmową stronę WWW i nie mylił się przy wpisywaniu adresu do przeglądarki internetowej. Ponadto krótki adres strony WWW łatwiej jest wyeksponować na reklamach, a także materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. wizytówkach, papierze firmowym).” – radzi Daniel Kotyras z firmy NetArt (serwis www.nazwa.pl). Warto więc rejestrować domeny krótkie, lub takie w których poszczególne człony rozdzielone są myślnikami (lub kropkami, jak w przypadku subdomeny www.materialy.szkola.pl). Zmniejszy to prawdopodobieństwo pomyłki klientów.

Adres z polskimi znakami

Mimo iż rejestracja domen z użyciem polskich znaków diakrytycznych m.in. liter „ó”, „ś”, „ń”,  możliwa jest już od 2006 r. to Internauci nie są przyzwyczajeni do ich używania. Firmom, których nazwa (tak jak przykładowej firmy Nasza Szkoła) zawiera polskie znaki sugeruje się rejestrację domeny z rozszerzeniem .pl, jako zabezpieczeniem przed działaniami nieuczciwej konkurencji oraz, by nawet niezaawansowani użytkownicy Internetu mogli z łatwością trafić na stronę WWW firmy.
„Rejestracja domen z polskimi znakami diakrytycznymi ma swoje plusy, ale także minusy. Przede wszystkim adres internetowy, w którym znajdują się polskie litery z tzw. ogonkami (np. ą, ę, ź), są bardziej charakterystyczne, łatwiejsze do zapamiętania dla potencjalnych klientów.

Wolnych adresów z polskimi znakami jest też więcej, niż tych bez ich użycia. Należy jednak zadać sobie pytanie, czy warto rejestrować domenę z polskimi znakami diakrytycznymi, jeśli jej odpowiednik bez polskich znaków jest zajęty. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że użytkownicy będą trafiali na niewłaściwą stronę WWW, myląc się przy wpisywaniu adresu lub sugerując się brakiem polskich znaków w innych adresach internetowych.” – mówi Kotyras.

Przedstawiciel jednego z największych rejestratorów domen w Polsce dodaje: „Rejestracja domeny z użyciem popularnych ‚ogonków’ jest na pewno najlepszym wyjściem dla firm, w których nazwie lub nazwie produktu bądź usługi występują polskie znaki diakrytyczne. Firma taka powinna jednak oprócz domen z polskimi znakami diakrytycznymi zarejestrować pełen pakiet domen, które im odpowiadają bez polskich liter.”

Nazwa + rozszerzenie

Odpowiednio dobrana do działalności firmy domena to klucz do odniesienia sukcesu w Internecie. Wszystkie elementy składające się na budowę adresu internetowego są niezmiernie ważne. Rozszerzenie, mimo iż znajduje się na końcu domeny, jest jej integralną częścią, ma swoje znaczenie. Świadczy przede wszystkim o profilu lub zasięgu działalności firmy. Mówi także użytkownikowi, któremu świat Internetu nie jest zupełnie obcy – o znajomości trendów internetowych w firmie. Domena to nie tylko adres strony internetowej, jest to element marki firmy, wykorzystywany do jej promocji w wielu kanałach. Rejestracja domeny trwa kilka minut, lecz jest to decyzja na lata, dlatego warto się nad nią dobrze zastanowić i dokonać jej z rozwagą.

Polecamy:  Jak zarabiać na domenach

Źródło: Beata Mosór
NetArt

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.