Wpływ ceny na podatek VAT
Podatnicy podatku VAT, prowadzący działalność gospodarczą, dokonujący zakupu i sprzedaży towarów i usług, przestrzegać muszą zasad określonych w przepisach ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy.
Podstawa opodatkowania
Podmiot prowadzący działalność gospodarczą zakłada osiągnięcie określonego zysku, mimo to jednak przy kształtowaniu cen sprzedawanych towarów musi on także pamiętać o takim ukształtowaniu marży, aby uniknąć zarzutu ze strony organów podatkowych chęci
obejścia przepisów ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania stanowi obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, zmniejszonych o podatek.
Jeżeli natomiast podatnik wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu i dla czynności tych nie została określona cena, podstawą opodatkowania – zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT – jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), a w przypadku braku odbiorcy – według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Dla niektórych rodzajów czynności wymienionych w ustawie o VAT, ustawodawca określił w odmienny sposób podstawę opodatkowania. Żaden natomiast z przepisów ustawy o VAT nie traktuje wprost o obowiązku kształtowania cen towarów czy usług na konkretnym poziomie. Jedyne ograniczenia w tym zakresie zawarte zostały w art. 32 ustawy o VAT i dotyczą ograniczonego kręgu podmiotów. Pamiętać jednak należy, iż to podmiot dokonujący dostawy decyduje o zastosowaniu ceny dla danego towaru czy usługi i cenę tę może odpowiednio ustalić (zwiększyć bądź zmniejszyć) w zależności od okoliczności sprzedaży, a także jej charakteru. Inne bowiem ceny stosuje się zazwyczaj przy sprzedaży detalicznej, inne zaś hurtowej, podobnie w sposób preferencyjny traktuje się z reguły stałych odbiorców, czy odbiorców najsolidniejszych, regulujących terminowo należności itp.
-
„Większość moich decyzji inwestycyjnych była nietrafiona” – Tomasz Czapliński, SpeedUp Venture Capital Group
-
PFR Ventures podpisało pierwsze umowy z funduszami venture capital w ramach programu FENG. Kapitał zostanie przeznaczony na inwestycje w startupy
-
Bogata oferta PARP. Trwają nabory w ramach Funduszy Europejskich