Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Wpływ ceny na podatek VAT

Wyprzedaż towaru

W sytuacji gdy podatnik prowadzi działalność w określonym zakresie, przyjmuje pewnego rodzaju zasady ustalania cen, pozwalające na utrzymanie się na rynku oraz osiągnięcie zysku. Może jednak zdarzyć się tak, iż rodzaj prowadzonej działalności nie przynosi spodziewanych zysków i wówczas podejmuje on decyzję o zmianie charakteru prowadzonej działalności.

W przedstawionym przykładzie oczywistą wydaje się możliwość stosowania obniżonych cen od stosowanych przeciętnie, w tym dokonywanie sprzedaży obuwia po cenie zakupu a nawet poniżej tej ceny. Od tego bowiem, jak szybko podatnik wyprzeda towar, zależy możliwość pełnego wykorzystania powierzchni sklepowej na cele nowego rodzaju działalności, a odzyskanie części środków finansowych „zamrożonych” w towarze spowoduje zmniejszenie kredytu zaciąganego na nowy profil działalności.

Warto podkreślić, iż w myśl art. 2 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. nr 97, póz. 1050 ze zm.), ceny towarów i usług uzgadniane są przez strony zawierające umowę, a zatem nie ma przeszkód do zastosowania obniżonych cen w przypadku gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżkę.

W praktyce zdarza się również, iż podatnik, który zakupił towar, z różnych przyczyn ma problem z jego zbytem.

Jeżeli jest to towar o stosunkowo krótkim terminie ważności (np.  artykuły spożywcze),  często jedynym sposobem zbytu w odpowiednim terminie, jest obniżka ceny. W sytuacji, gdy towar mógłby zostać niesprzedany w ogóle, korzystniejszym jest obniżenie ceny, nawet poniżej kosztów zakupu towaru. Nie ma tu znaczenia fakt, iż zastosowana w takim przypadku cena odbiega od przeciętnych cen stosowanych na rynku dla danych towarów. Taki zarzut mógłby mieć miejsce ewentualnie w sytuacji, gdyby zastosowana przez podatnika obniżka cen nie była w żaden racjonalny sposób uzasadniona np. podatnik zastosowałby obniżkę ceny do poziomu poniżej zakupu w stosunku do towarów, które cieszą się dużym zbytem i które nie mają określonego {bądź mają wydłużony) termin ważności, bądź w sytuacji gdyby obniżoną cenę w stosunku do ceny obowiązującej na danym rynku zastosował wobec tylko niektórych klientów, bądź wobec klientów dokonujących zakupu w określonym czasie – bez wyraźnego uzasadnienia takiego postępowania.

Z uzasadnionym obniżaniem cen możemy mieć również do czynienia w przypadku popularnych w ostatnim czasie tzw. posezonowych obniżek. Mają one na celu zbycie towaru, ze sprzedażą którego podatnik ma trudności. Trzeba zauważyć, iż to sam podatnik oceniać powinien wartość towaru w momencie jego sprzedaży. Nie zawsze wartość danej rzeczy w momencie jej zakupu będzie tożsama z wartością jaką towar ten będzie miał po jakimś czasie. Jeżeli zalega on w magazynie np. od kilku lat, to uwzględnić przy jego sprzedaży należałoby zmianę warunków na rynku przez ten okres.

Podstawa prawna: Ustawa o podatku od towarów i usług Dz.U. Nr. 54 poz 535 z póź. zm.)

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.