Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zasady zwrotu akcyzy za samochody używane

Odkąd zaczęła być pobierana budziła spore kontrowersje. Akcyza na używane samochody – bo o niej mowa – stała się symbolem walki podatników o uchylenie przepisów niezgodnych z prawem unijnym. Ponad 2 lata fiskus zbierał żniwo, aż wreszcie wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ukrócił ten proceder. Zgodnie z opracowaną specustawą o zwrot podatku będzie można starać się do 2012 roku. Zanim jednak podatnik złoży wniosek do naczelnika urzędu celnego, najpierw sam wyliczy wartość zwrotu. W tym celu posłuży się specjalnym wzorem, opracowanym przez resort finansów.

Od czego się zaczęło?

W okresie od 1 maja 2004 r., czyli od chwili przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, do 1 grudnia 2006 r. polskie przepisy akcyzowe przewidywały progresywną stawkę podatku akcyzowego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego starszego niż dwuletni. Wysokość stawki zależna była od wieku sprowadzanego samochodu i mogła sięgać aż 65%. Podatnicy nabywali więc samochody starsze niż dwuletnie, uiszczali podatek akcyzowy, a następnie zwracali się z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty i jej zwrot. Organy celne odmawiały zwrotu akcyzy, powołując się na przepisy prawa podatkowego. W konsekwencji podatnicy składali skargi do sądów administracyjnych powołując się na art. 90 TWE. Bezskutecznie. Do czasu, aż Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że polska akcyza stosowana do 30 listopada 2006 r. na samochody sprowadzane z zagranicy starsze niż dwuletnie jest niezgodna z prawem wspólnotowym.

Dzień po wyroku ETS, tj. 19 stycznia 2007 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał wyrok nakazujący zwrot podatku akcyzowego. Sąd w orzeczeniu podkreślał, że „podatek akcyzowy zapłacony w kraju przez podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego nie stanowi kwoty nabycia w rozumieniu art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Sprzedawca sprowadzonych z UE samochodów osobowych powinien przy obliczaniu kwoty VAT doliczyć do swojej marży zapłaconą akcyzę, którą potem zawarł w cenie sprzedanego w kraju pojazdu. Polskie przepisy akcyzowe, obowiązujące w okresie od 01 maja 2004 r. do 01 grudnia 2006 r., w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych starszych niż dwuletnie – były niezgodne z art. 90 TWE. (sygn. akt III SA/Wa 1767/06)”. Wyrok ten jednakże nie określił ani trybów, ani terminów zwrotu podatku. Sąd Administracyjny uczynił to w kolejnym wyroku, który zapadł 6 marca 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 254/07).

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.