Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Ceneo.pl, czyli tak się robi e-biznes cz II.

O początkach porównywarki Ceneo.pl, inwestorze, który wsparł projekt, przyczynach sukcesu serwisu, modelu biznesowym tego typu witryn, sprzedaży Ceneo właścicielowi Allegro i Gadu Gadu, współpracy z QXL Poland oraz obecnym zajęciu twórców serwisu w rozmowie z portalem MamBiznes.pl opowiadają Łukasz Zych, i Marcin Chwalik, pomysłodawcy porównywarki Ceneo.pl.

Zapraszamy do lektury drugiej części wywiadu z twórcami porównywarki cen Ceneo.pl. Rozmawia Grzegorz Marynowicz.

Na czym zarabia Ceneo.pl. Jaki jest model biznesowy i struktura przychodów?

Marcin Chwalik: Ceneo  pobiera opłaty od sklepów, które prezentują swoją ofertę w serwisie. Za każde pojedyncze przejście sklep płaci kilkadziesiąt groszy. To główne źródło przychodu firmy. Dodatkowo w serwisie sprzedawane są powierzchnie reklamowe.

Ceneo od połowy 2006 roku należy do grupy Allegro. Jak z perspektywy czasu oceniacie decyzję o sprzedaży Ceneo QXL Poland?

Łukasz Zych: Z punktu widzenia dnia dzisiejszego oraz ówczesnego to była bardzo dobra decyzja. Ceneo jako serwis, a także jako organizacja wiele nauczyła się od Allegro, dzięki czemu osiągnęła bardzo dobrą pozycję rynkową. Nasze kultury organizacyjne są zbliżone, a do tego szybko udało się dokonać integracji pozytywnie wpływającej na Ceneo. 

Prowadzisz małą firmę i chciałbyś zaprezentować ją użytkownikom MamBiznes.pl w zakładce „Start-up”? Napisz na adres [email protected]

Marcin Chwalik: Oczywiście zawsze pozostaje myślenie „co by było gdyby”. My musieliśmy wyważyć pomiędzy swoim prywatnym interesem jako właścicieli i strategicznym, długoterminowym interesem firmy. Z punktu widzenia perspektyw biznesu, ciężko sobie wyobrazić lepszego part nera strategicznego niż Grupa Allegro.

Czy jako założyciele Ceneo nadal posiadacie udziały w tym projekcie?

Marcin Chwalik: Nie. Jesteśmy dyrektorami w ramach struktur Grupy Allegro. Ja zajmuje się akwizycją nowych spółek dla Grupy w naszym Regionie. Łukasz stoi na czele wszystkich internetowych serwisów transakcyjnych Grupy w Polsce.

Jakie macie plany na przyszłość? Czy planujecie jeszcze działalność w sieci?

Łukasz Zych : Grupa Allegro – to duża organizacja, działa w 14 krajach europy i posiada około 50 serwisów, Ceneo jest jednym z nich. Taka organizacja stwarza duże możliwości rozwoju oraz wyzwania biznesowe.

Marcin Chwalik: Na dzisiaj wyzwania w ramach Grupy skutecznie zagospodarowują nasz pęd do przedsiębiorczości i uczenia się. Do czasu aż Grupa nie stanie się wielką korporacją a my będziemy mogli poczuć się jak przedsiębiorcy nasza przyszłość będzie związana z Grupą.

Jako doświadczeni przedsiębiorcy powiedzcie proszę jakie są Waszym zdaniem obszary do zagospodarowania w polskim Internecie?

Marcin Chwalik: W dalszym ciągu jest to e-commerce. Biorąc pod uwagę wielkość naszego e-commerce w stosunku do całości handlu detalicznego można powiedzieć ze jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia.

Łukasz Zych: Nie chciał bym się dzielić szczegółowo takimi przemyśleniami, mogę powiedzieć że z pewnością będą rozwijały się serwisy niszowe – dobrze dopasowane do potrzeb wąskich grup klientów.  

Czym obecnie się zajmujecie? Jesteście nadal zaangażowani w Ceneo?

Łukasz Zych: Od pewnego czasu nie zajmuję się już wyłącznie Ceneo – którym bezpośrednio zarządza Krzysztof Wierzbicki. W Grupie Allegro odpowiadam za obszar związany z transakcjami czyli: Allegro, Ceneo, BuyVip (którego organizowałem od podstaw przy współpracy z Buyvip Spain), Oferia, Istore, Cokupic.  Moja rola dostarcza mi aktualnie wystarczająco dużo wyzwań, moje plany są związane z Grupą Allegro.

Marcin Chwalik: Jak już mówiłem, zajmuję się akwizycją nowych spółek dla Grupy w naszej części Europy.

Co moglibyście poradzić osobom, które dopiero rozpoczynają  przygodę z e-biznesem? Kilka rad czego się  wystrzegać oraz na co kłaść nacisk?

Lukasz Zych: Liczyć wydawane pieniądze (pilnować kosztów), nie wydawać jeszcze nie zarobionych środków, myśleć na wielką skalę, nie bać się. 

Marcin Chwalik: – Szukać biznesów gdzie, chociaż mgliście na początku, widać model przychodowy a nie poleganie na mitycznych przychodach z reklam

-Układ między założycielami projektu musi być raczej z „miłości niż z rozsądku”. Trzeba być super zaangażowanym, dogadywać się między sobą i grać do tej samej bramki.

– W wyborze między bujaniem w obłokach i konserwatyzmie w planowaniu biznesu, ja wybieram wariant konserwatywny

Co robicie w wolnym czasie?

Lukasz Zych: Moim najnowszym hobby jest astronomia.

Marcin Chwalik:  Rodzina, Rodzina, Rodzina.

– Przeczytaj piewszą część wywiadu z twórcami Ceneo.pl

Dziękuję  bardzo za rozmowę!

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
n3npt 30 mar 2010 (14:15)

a tak przy okazji to na czym Ceneo zarabia jak nie na reklamach CPC od tak wielu lat?(oczywiście zawężonych do sklepów i gdzie podstawą są produkty) gdzie tu świeżość wizji? kiedy skopiuje od Amazon.com model ofertowy CPA?