Jak i dlaczego warto założyć własną firmę w Australii?

Australia to ziemia obiecana dla przedsiębiorców? – Jest to kontynent ogromnych możliwości biznesowych, ale trzeba wiedzieć, jak się tam poruszać – mówi Grzegorz Gogacz, z Abbeys, który zajmuje się sprzedażą produktów z Polski oraz wyszukiwaniem innowacji i ulepszonych produktów do sprzedaży na  rynkach w Australii i Nowej Zelandii.

Australia to nie tylko ciepły klimat, natura i krajobrazy, ale także biznes. Według raportu Doing Business kraj ten uplasował się na 18 pozycji wśród wszystkich państw na świecie. Dla porównania Polska w tym samym rankingu zajęła 33 miejsce. Tak wysoką pozycję zawdzięcza m.in. krótkiemu czasu rejestracji firmy w Australii, który wynosi zaledwie 40 minut. Co więcej kwota wolna od podatku wynosi 18,200 AUD (ok. 50 151 zł), czyli blisko 6 krotnie więcej niż w Polsce.

Ważne informacje o Australii

Stolica: Canberra

Liczba ludności: 24 511 800 (2017 r.)

Stopa bezrobocia: 5 proc. (2018 r.)

Waluta: dolar australijski (AUD) Sprawdź aktualny kurs

Minimalne wynagrodzenie: 719,20 AUD (ok. 1981 zł) / na tydzień

– Największymi zaletami tego kraju z pewnością są: nieskalana natura, wspaniały klimat, świeże powietrze, świetne możliwości studiowania, przyjaźni ludzie – wymienia Anna Misiołek z Abbeys.

Formy prawne w Australii

Jednym z podstawowych elementów każdej działalności gospodarczej jest jej forma prawna. Wyróżnia się trzy najczęstsze typy struktur biznesowych w Australii to:

  • Sole trader: samozatrudnienie osoba działająca jako jedyna osoba prawnie odpowiedzialna za wszystkie aspekty działalności. Podobnie jak w przypadku innych struktur, jako jednoosobowy przedsiębiorca możesz zatrudniać ludzi, którzy pomogą Ci w prowadzeniu firmy.
  • Company:. podmiot prawny odrębny od akcjonariuszy
  • Partnership: stowarzyszenie osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, ale nie jako przedsiębiorstwo
  • Stawki podatku dochodowego za rok budżetowy 2017/2018
Dochód Marginalna stawka podatku Zobowiązanie podatkowe
$0-$18,200 0% Zero
$18,201-$37,000 19% 19 centów za każdy $1  za $18.200
37,001-87,000 32.5% $3,572 plus 32,5 centa za każdego dolara powyżej $37, 000
87001-180000   37% $19 822 plus 37 centów za każdego dolara powyżej $87 000

– Od 1 lipca 2016 r. małe podmioty gospodarcze, których łączny roczny obrót wynosi mniej niż 10 mln USD, mają obniżoną stawkę podatku od przedsiębiorstw w wysokości 27,5%. Ponadto rząd australijski ogłosił, że od 2017/18 r. podmioty korporacyjne kwalifikujące się do niższej stawki podatkowej będą nazywane „podmiotami o stawce bazowej” – informuje Anna Misiołek z Abbeys.

Rok podatkowy Próg przeszłego obrotu         Obowiązująca stawka podatku
2016-17 $10 mln 27.5%
2017-18 $25 mln 27.5%
2018-19 $50 mln 27.5%
2019-20 $50 mln 27.5%
2020–21 $50 mln 26.0
2021–22 $50 mln 25.0%
Powyższe stawki nie obejmują opłaty Medicare w wysokości 2%

Fot. YAY Foto

Rady dotyczące kontaktów z Australijczykami od Anny Misiołek z Abbeys

Główną radą to należy być po prostu profesjonalistą i profesjonalnie przygotowanym do działania na rynkach australijskich. Tu nie ma miejsca na jakże kreatywne polskie podejście typu „załatwi się”, „damy radę” i „Pan się nie martwi”.  Australijczyk nie rozumie takiego podejścia i jest ono dla niego nieczytelne.  Warto sięgnąć do solidnych podstaw każdego biznesu i zastosować te zasady tu.

Najczęstszym błędem jaki jest popełniany przez Polaków to nie stosowanie zasady zwanej: DROP SELF REFERENCE CRITERIA. (porzuć własne kryteria odniesienia). Polacy mają trudności postrzegać sprawy z punktu widzenia Australijczyka. Odnoszą się do własnych doświadczeń.

Należy zwrócić uwagę na to, że w Australii może być sprzedany produkt lub usługa, która posiada dopuszczenie australijskich instytucji. Australijczycy cenią sobie certyfikację i ufają swoim instytucjom.  Jest to też często przedmiotem naszych zadań dla firm tu na miejscu. Stosunek Australijczyków do Polaków jest raczej neutralny. Skupiają się na ofercie jaką polskie firmy lub Polacy mają dla nich do rozważenia.  Chcą działać transparentnie i takiej postawy szukają wśród polskich przedsiębiorców.

Odniosę się także do definicji stereotypów narodowych ogółem.  Jest to utrwalone przez tradycję cechy innego narodu.  Stereotypy mogą być neutralne, negatywne i pozytywne. Państwo sądzę, że za chwilę odpowiem, że wszystkich Anglików postrzega się jako flegmatyków, Szkotów jako skąpców, Niemców jako dokładnych i pracowitych, Francuzów jako tchórzy, Włochów zrelaksowanych leni a Polaków jako….. pijaków i nierobów. Otóż, moja opinia jest odmiennie różna. Jestem dumy z dziedzictwa narodu polskiego, moje dzieci uczęszczają do sobotniej szkoły polskiej, identyfikuję się z Polską i jestem dumny z historii.  W Australii każdy z nas ma pochodzenie z każdego krańca świata i jesteśmy otwarci na każdą nację.  Polacy są postrzegani jako dobrzy merytorycznie, zdeterminowani profesjonaliści. Jeśli firma zatrudni inżyniera z Polski i przekona się co sobą reprezentuje to nigdy więcej nie wróci do obsadzenia stanowiska Australijczykiem. Oto jako opinia jest na temat Polaków w Australii.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Bartłomiej Godziszewski

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*