Spideric

Opis projektu: Spideric jest narzędziem do monitoringu wyników wyszukiwania w Google. Umożliwia monitoring prezentacji własnej strony w wynikach wyszukiwania, jak i innych stron – w tym konkurentów – na wybrane słowa kluczowe. Tym, co odróżnia Spiderica od innych narzędzi monitoringu Google to ilość gromadzonych danych. Poza pozycjami i adresami URL podstron widocznych w wynikach wyszukiwania, które są standardem – Spideric zbiera dodatkowo takie informacje, jak tytuł i opis strony wyświetlany w Google. Zbiera także informacje o rozszerzonych wynikach wyszukiwania, którymi można wyróżnić stronę pośród innych wyników. Te dane mają niebagatelne znaczenie dla CTR i widoczności w wynikach wyszukiwania.

Wszystkie te dane są dostępne nie tylko dla domeny podanej przez użytkownika Spiderica, ale całych wyników wyszukiwania. Można je wykorzystać np. do analizy stron, które pozycjonują się lepiej od serwisu internetowego klienta w poszukiwaniu inspiracji na poprawienie jego pozycji. Dostęp do danych historycznych przez 24 miesiące pozwala na długofalowe obserwacje – kto najwięcej zyskuje, a kto spada. Pozwala na analizę zmian wyników wyszukiwania po aktualizacjach algorytmu (małe aktualizacje mają miejsce każdego dnia, natomiast większe odbywają się kilka razy w roku).

Spideric służy do analizy wyników nie tylko własnej strony oraz monitorowania jej prezentacji w wynikach wyszukiwania. Ma to odniesienie także do innych stron, w tym bezpośrednich konkurentów.
Spideric oficjalnie wystartował w listopadzie 2017, po zamkniętych, półrocznych testach trwających od maja 2017.

Branża / kategoria: commerce, marketing

Rok powstania: 2017

Skąd pomysł: Spideric jest właściwie produktem ubocznym innego pomysłu na narzędzie analityczne dla specjalistów SEO i właścicieli stron internetowych, które jednak wymagałoby dużo większych nakładów pracy i jest dla tamtego pomysłu „bazą” i jedną z funkcji. Podczas prac koncepcyjnych nad tamtym pomysłem doszedłem do wniosku, że zbuduję prostsze narzędzie, na którym zbuduję bazę klientów i zweryfikuję założenia pomysłu docelowego. Spideric nie jest (jeszcze!) MVP właściwego pomysłu, ale już teraz służy zweryfikowaniu pewnych założeń, które będzie można odnieść do właściwego pomysłu. Spideric posiada funkcje odróżniające go, od innych obecnych na rynku rozwiązań do monitorowania pozycji w Google, których brakowało mi – jako specjaliście SEO – przez lata pracy nad stronami internetowymi moich klientów.
Traktuję też to narzędzie jako sprawdzian, czy jestem w stanie zbudować własny produkt, z którego inni będą chętnie korzystać i czy warto porywać się na „coś” większego.

Dla kogo: Klientem docelowym Spiderica są przede wszystkim firmy posiadające strony internetowe, dla których wyniki organiczne w Google są ważnym źródłem pozyskiwania ruchu i klientów. Także wszelcy freelancerzy i agencje zajmujące się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych pod wyszukiwarki. A także growth hackerzy, którzy potrzebują danych z pełnych wyników wyszukiwania do analizowania zmian i tendencji w wynikach wyszukiwania Google.

Finansowanie: środki własne

Model biznesowy: abonament

Pomysłodawcy projektu: Spideric został założony przez 1 osobę – Huberta Owerczuka, czyli mnie 🙂 Od 6 lat jestem związany z tematyką SEO. Zaczynałem od pracy w serwisie do umawiania wizyt ZnanyLekarz pracując nad pozycjonowaniem zagranicznych stron należących do grupy Docplanner (m.in. w Turcji, Węgrzech i Ameryce Łacińskiej). Po otwarciu własnej działalności gospodarczej oferowałem usługi związane z optymalizacją stron internetowych i pozycjonowaniem w Google, czym zajmuję się do dziś. W międzyczasie uczestniczyłem w budowie startupu służącego do wyszukiwania i zapisów na zajęcia sportowe – FitPlanner, gdzie odpowiadałem za pozyskiwanie ruchu (zarówno związanego z SEO, jak i płatnych źródeł). Obecnie pracuję nad narzędziem analitycznym SEO.

Konkurencja: Spideric ma wielu konkurentów w Polsce i za granicą.
W Polsce należy zaliczyć do nich przede wszystkich Webpozycję, Seostation i Positionly. Niebezpośrednim konkurentem, ale w pewnym stopniu zaspokajającym podobne do Spiderica potrzeby jest Senuto.
Za granicą podobne narzędzia to SERPs, czy SERPStream.
Zainteresowanie usługą monitorowania pozycji i wyników wyszukiwania jest powszechna wśród właścicieli stron i osób zajmujących się pozycjonowaniem, dlatego tak wiele narzędzi działa na tym rynku i ma się świetnie. Celem Spiderica jest dodanie wartości do klasycznego monitoringu i rozszerzenie ilości gromadzonych przez niego danych, co ma być cechą odróżniającą go od dostępnych alternatyw.

Rynki: globalny, Polska

Najbliższe cele: Głównym celem na najbliższy czas jest zbudowanie odpowiedniej bazy klientów do testowania hipotez związanych z rozwojem narzędzia ponad zwykły monitor pozycji. W tej chwili, działania promocyjne są skoncentrowane na Polsce i planowane jest rozszerzenie ich na rynki zagraniczne. Obecnie dobierane są rynki, w których dotarcie do potencjalnych nowych klientów będzie najłatwiejsze.
W trochę dalszej perspektywie (końcówka tego roku, początek 2019) planowane jest zbudowanie MVP właściwego narzędzia do analizy stron i wyników wyszukiwania. Spideric jednak bez względu na prace nad MVP nowego narzędzia będzie w dalszym ciągu rozwijany, jako produkt komplementarny.

Zespół: 2 pracowników

Lokalizacja: Warszawa (mazowieckie)

Spideric

Dodaj start-up