Coraz gorsze nastroje wśród przedsiębiorców
Przedsiębiorcy coraz gorzej oceniają ostatnie trzy miesiące – wynika z najnowszego badania „Nastroje i koniunktura w przedsiębiorstwach MŚP”. W szczególności zwracają uwagę na kondycję krajowej gospodarki.
Poprzedni kwartał nie należał do udanych dla prawie co trzeciego przedsiębiorcy z sektora MŚP. Coraz mniej z nich także spodziewa się poprawy kondycji ekonomicznej . Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku, oczekiwało tego ponad 43 proc., dziś jest ich tylko 23,4 proc. Oznacza to spadek, aż o 19,6 punktów proc.
Najczęściej przedsiębiorcy narzekają na rosnące bariery w prowadzeniu działalności. Wśród nich bardzo często wskazywane jest JPK, którego obsługa generuje rzeczywiste koszty i jest czasochłonna. Ponadto obawiają się o swoją płynność finansową w momencie wejścia w życie split payment. Jego wdrożenie doprowadzi do całkowitego ograniczenia dostępu do pieniędzy z VAT. Wspominają również ograniczenia handlu w niedzielę i RODO. Jednak na tym nie koniec. Przedsiębiorcy informują też o rosnących obciążeniach fiskalnych, braku pracowników i presji na wyższe płace. Te wszystkie czynniki, przyczyniły się do tak niskich not przedsiębiorców.
Drugi kwartał tego roku przyniósł także obniżenie aktywności inwestycyjnej wśród przedsiębiorców. Obecnie firmy z sektora MŚP szczególnie niechętnie inwestują w uruchomienia platformy e-commerce, w nieruchomości oraz w nowe oprogramowanie. Jedynym obszarem, w którym przedsiębiorcy byliby jeszcze rozwijać to obszar pracowniczy i zatrudnienie nowych osób.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Keralla Research. Wzięło w nim udział 500 przedsiębiorców z całej Polski.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- ZUS zmorą, która odstrasza od zakładania biznesów [Wyniki sondy]
- Polak przenosi biznes z Anglii do Polski. Obala mity o zaletach firmy w UK
- Polski system podatkowy jest gorszy niż w Rwandzie czy Botswanie
Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Customer Experience w praktyce. Jak dbać o relacje z klientami prowadząc biznes online – odpowiada ekspertka
-
Cykl Edukacyjny: charakterystyka obligacji korporacyjnych i ryzyka inwestycji
-
Dropshipping – jak zacząć sprzedaż internetową? Praktyczny poradnik
-
Kapitał zakładowy spółki. Wszystko, co warto o nim wiedzieć