Jak uruchomić własny food truck i ile to kosztuje?
Jak założyć własny food truck? To pytanie zadaje sobie wiele osób myślących o własnym biznesie. Perspektywa firmy na czterech kółkach przyciąga kolejnych przedsiębiorców, którzy jednak zgodnie twierdzą, że to wymagający i uzależniony od pogody biznes. Jednocześnie zainteresowanie tego typu usługami rośnie o czym najlepiej świadczą tłumy na festiwalach foodtrucków. W czasie pandemii branża, jak każda z sektora gastronomicznego boryka się dużymi problemami, ale niezależnie od tego warto poznać ten biznes od kuchni.

Ile trzeba zainwestować we własny food truck? Fot. YAY foto
Według różnych szacunków w Polsce działa 1300-1500 food trucków oferujących swoim klientom najróżniejszą kuchnię. Co roku przybywa nowych pojazdów, a także wielbicieli szybkiego jedzenia serwowanego z ciężarówki. Postanowiliśmy się bliżej przyjrzeć tej działalności i sprawdzić, co jest najważniejsze przy uruchamianiu własnego food trucka.
Ile trzeba zainwestować w food truck?
Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, bo zależy od wielu czynników. Food truckowy biznes można rozpocząć na wiele sposobów. Ja lubię podchodzić do tego jak do START-UPU i MVP. Czyli minimal valuable Project – mówi z sieci Pasibus. Pojazd może kosztować od 30 do 200 tysięcy złotych w zależności od tego, czy jest nowy czy używany. Na koszt wpływa także konieczność (bądź brak) przebudowy ciężarówki pod własne wymagania. – Potwierdza to Grzegorz Brzozowski z Green Bus. – można kupić 25-letnie auto za 15 tys. zł i je doposażać własnym nakładem, a można zamówić samochód specjalny w wyspecjalizowanej firmie za 10 tys. zł – dodaje.
Zaczynali od jednego food trucka, a dziś ich przychody sięgają 37 mln zł
To samo dotyczy brandu. Można wystartować bez specjalnego nacisku na kwestie wizerunku albo od początku podejść do tego profesjonalnie tworząc spójną markę. To bezpośrednio łączy się z kosztem personalizacji pojazdu i wypływa na początkowe koszty. Własnego food trucka nie uruchomimy także bez odpowiedniego sprzętu w środku. Dużo zależy od rodzaju serwowanej kuchni, bo urządzenia gastronomiczne są w bardzo różnych cenach. Warto się zastanowić, jakie w przyszłości będziemy mieli możliwości techniczne (przyłącze prądu, wody, itd.) Elektryczny piec od pizzy możemy kupić w granicach 4 tys. zł, a za gazowy, który jest tańszy w eksploatacji trzeba będzie zapłacić min. 10 tys. zł – zdradza właściciel Green Bus.
Kolejne wydatki wiążą się z kosztami organizacyjnymi, opłatami za stałe miejsce czy benzynę. Tutaj miesięczne wydatki oscylują między 5-10 tys. zł – mówi Piotr Staszczyński z sieci Pasibus. Na pierwsze zatowarowanie, opracowanie receptur należy przygotować około 10 tys. zł. Początkowe koszty mogą być więc bardzo różne – od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych. – Minimum 60 tysięcy, wytrwałość i dobry pomysł na biznes – to z kolei zdanie Aleksandry Jaskólskiej z Panczo Bus.
Formalności food trucka
Rozpoczynając biznes w tej branży nie obędzie się bez odbioru food trucka przez sanepid. Niezbędne są także badania sanitarno-epidemiologiczne całego personelu. Trzeba koniecznie zapoznać się z unijnym rozporządzeniem na temat zbiorowego żywienia. Są niewielkie szanse, że przejdzie możliwość produkcji jedzenia na miejscu. Trzeba do tego mieć przystosowaną kuchnię lub podnająć lokal, żeby móc produkować żywność, a finalnie potem ją przygotowywać w samochodzie dla klienta – mówi Grzegorz Brzozowski z Green Bus. Gdy właściciel ma taką kuchnię, wówczas myje sałatę, doprawia mięsa, panieruje ser, wypieka bułki, a następnie przewozi je do busa i po poddaniu obróbce termicznej wydaje klientowi. Druga możliwość to bazowanie na półproduktach od firm, które mają pozwolenie na produkcje żywności. W takim przypadku właściciel food trucka kupuje gotowe kotlety, umytą sałatę, sos w tubce, bułkę i z tego składa finalne danie.
Lokalizacja i pogoda
Właściciele food trucków przyznają, że ten biznes można prowadzić właściwie wszędzie, byleby miejsce to miało odpowiednio duży przepływ pieszych. Zagłębie biznesowe, kurorty turystyczne czy popularne deptaki to miejsca często wybierane przez właścicieli restauracji na kółkach. Food trucków nie brakuje też przy dyskotekach, domach studenckich czy obiektach koncertowych. Eventy to w przypadku food trucków odrębny temat. Ich właściciele zgodnie twierdzą, że to loteria. – Czasem z niewiadomych powodów impreza, na którą bardzo się liczyło okazywała się kompletną klapą i odwrotnie. Wszystko zależy od tego, jakie moce przerobowe ma dany food truck oraz czy jest się na imprezie, gdzie jest nasz klient – dodaje z kolei Grzegorz Brzozowski. W naszym przypadku sprzedaż na festynach, imprezach i innych ventach generuje ponad 50 proc. przychodów. Tradycyjnie w weekendy jest największa sprzedaż – zdradza Aleksandra Jaskólska z Panczo Bus. Często zdarza się, że dużo towaru zostaje i weekend spisany jest na straty — dodaje przedstawiciel sieci Pasibus.
Innym elementem kluczowym przy prowadzeniu mobilnej restauracji jest pogoda. Możesz być na super imprezie, gdzie jest kilka tysięcy ludzi, ale jak zaczyna padać, to się ludzie po prostu chowają przed deszczem i trudno sprzedać jedzenie. Z drugiej strony temperatura powyżej 30 stopni również nie sprzyja temu biznesowi. Wówczas chce się raczej pić niż jeść – mówi przedstawiciel Green Bus.
Sezonowy biznes
Jednym z najważniejszych minusów prowadzenia tego biznesu jest fakt, że sezon trwa od kwietnia do października. Sprzyjający okres to wiosna i wczesne lato. Ludzie po zimie są spragnieni plenerów, imprez, spędzania czasu na słońcu, a to z kolei pozytywnie wpływa na przychody food trucków. Środek wakacji, to puste miasto, bo ludzie wyjeżdżają wypoczywać. – Od września do października znowu trochę „górki” i od listopada do stycznia, a nawet lutego notowany jest zdecydowany spadek przychodów — zdradza Grzegorz Brzozowski — Ja u siebie rozwiązałem tą sprawę w ten sposób, że korzystałem z usług firm kurierskich dowożących jedzenie. Dzięki temu przeżyłem, nazwijmy to, martwe okresy w mobilnej gastronomii – dodaje właściciel Green Busa.
Plusy i minusy własnego food trucka
Wśród minusów tego biznesu najważniejszy to duże uzależnienie od warunków atmosferycznych oraz sezonowość działalności. Oprócz tego życie na walizkach. – Jak dla mnie to jedyny minus. Ciągłe noszenie i pakowanie gratów, przygotowanie busa do transportu itd. – mówi Grzegorz Brzozowski. Wśród plusów prowadzenia własnego food trucka właściciele ciężarówek zgodnie wskazują mobilny charakter biznesu. Przedsiębiorca może być zawsze tam gdzie są potencjalni klienci. Jeśli dana lokalizacja się nie sprawdzi można łatwo ją zmienić. Przeczytaj także na MamBiznes.pl:
- 10 najciekawszych pomysłów na biznes miesiąca
- 8 ciekawych pomysłów na restaurację lub kawiarnię
- Top 7 niezwykłych pomysłów jak zarobić na zakochanych
Grzegorz Marynowicz
MamBiznes.pl
Komentarze
Mały ZUS plus. Bezpłatne webinarium
Osoby prowadzące własny biznes mogą od początku 2021 r. zgłaszać się do małego…
Firmy dostały pieniądze na przygotowanie wniosku o dotację z UE. Maksymalna kwota wsparcia to 280 tys. zł
W ośmiu rundach zakończonego właśnie konkursu „Granty na Eurogranty” Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości…
Służby zyskają większy dostęp do kont klientów
W resorcie finansów trwają prace nad Systemem Informacji Finansowej, który pozwoli odpowiednim służbom…
Fundusze VC mimo pandemii dobrze oceniają swoją kondycję
90 proc. funduszy aktywnych w Polsce, pomimo pandemii i kryzysu, dobrze ocenia swoją obecną sytuację.…
Blisko 25 tys. firm otrzymało do tej pory 5 tys. zł dotacji. Większość wciąż czeka na przelew
Do połowy stycznia urzędy pracy przyznały blisko 25 tys. dotacji w kwocie 5…
Agent ubezpieczeniowy - praca z przyszłością (materiał partnera)
Agent ubezpieczeniowy kojarzy się przede wszystkim ze sprzedażą polis. Jednak to tylko jedna…
Komentarze
bill
Najgorszy biznes ever mam kupla co zainwestował 100tys zł po roku chciał popełnić samobójstwo same długi i mandaty…
edede
śmierdzące budy na kólkach… kibla tam nawet nie ma i jak myślicie gdie personel się wypróżnia ? do wyboru krzaki (jak są w pobliżu) albo wiaderko… mycie rąk ? po co… w końcu liczy się smak…
twoj lekarz
lepiej prowadzić warzywniak niż budę na kolkach z jedzeniem, kolejna kalka z zachodu
jebane pesymistyczne polaczki WYPIERDALAJCIE
Kumpel pewnie debil co nie umie inwestować i zarządzać ryzykiem do tego pewnie się chuja zna na gastro. Co do dwóch ostatnich komentarzy Panów z dupy wziętych …to napisze tylko tyle ze nasz kraj to właśnie przez takich kretynów jak Ci jest sto lat za murzynami. Jaki brak kibli, jakie kalki z zachodu czy was totalnie posrało…? Sanitariaty na imprezach są odpowiednio przemyślane i rozplanowane, a warzywniak to taki sam trudny kawal chleba co foodtruck i do tego w\ nie brakuje pomysłowości w strefie ofert i samego nazewnictwa…buraki won na etat….shut you fuckin mouth
Paulina
amen
fanka powyższego komentarza
hehehehe dobry komentarz 🙂 Ale w zasadzie się zgadzam. Sami Hejterzy.
Peryskop studio
Jak w każdym biznesie i tutaj bardzo ważna jest reklama. Zapraszam aby zerknąć na pakiet marketingowy dedykowany specjalne usługą gastronomicznym – dobra cena za wydruki i projekty.
http://peryskop.studio/pakiet_gastro.html
submarine loft
Peryskop studio, zanim zaspamujesz znowu, odśwież sobie słownik ortograficzny…
Greg
usługom się piszę – dlaczego taki głupi błąd? Dla czego? Kurrrrwaaaa!!!
misiak
To nie tyle co pesymiści, co jebani janusze biznesu. Piszą komentarze negujące posiadanie foodtrucka, po to, by zniechęcić potencjalnych chętnych do otworzenia nowego 😉
lukas2323
zakładając własny food truck trzeba pamiętać o temacie opakowań papierowych typu tacki, talerze czy podkładki. I tutaj warto nawiązać współpracę z firmą Abc-Pak. Zamawiam u nich te opakowania do swojej restauracji aby pakować dania na wynos. Jakość produktów bardzo wysoka w stosunku do tak konkurencyjnej ceny. Firma jako producent śmiało zasługuje na miano leadera.
podpis
won z tym spamem pókim dobry
hullrobert
Uzyskaj pilną pożyczkę, aby rozwiązać swoje potrzeby finansowe? czy szukasz pożyczki powyżej 500+ PLN? Skontaktuj się z HULL ROBERT LOAN AGENCY, aby uzyskać pożyczkę w dowolnej części świata za pomocą jednego kliknięcia.
Pożyczka biznesowa –
Kredyt hipoteczny –
Kredyt studencki –
Pożyczka osobista –
Konsolidacja zadłużenia –
Pożyczka ślubna –
Zła pożyczka kredytowa –
Sprawdź naszą oficjalną stronę internetową, aby uzyskać więcej informacji
Web: http://us-nethullrobertloans.webs.com
………………………………………….. ………………
Tekst: 1 (812) 221-3888
WhatsApp: 1 (812) 221-3888
E-mail: hullrobertloanagency@gmail.com lub hullrobert.loanagency@outlook.com
id
Niestety twoja wypowiedź ad polaczkum jest jeszcze głupsza niż te, które krytykujesz. Minęło sporo czasu, może już zdążyłeś ochłonąć, może masz już coś sensownego do powiedzenia? Biznes jest ciekawy, ale jak każdy w uczciwej gastronomii wymaga ciężkiej pracy. Trzeba mieć jakość i odpowiedzialność w głowie, a nie piniondze od frajerów.