Polska żywność w Azji? Firmy szukają nowych kierunków eksportu
Branża rolno-spożywcza jest bardzo istotnym sektorem z punktu widzenia polskiego handlu zagranicznego. W 2017 roku krajowi przedsiębiorcy z tej branży wyeksportowali towary o wartości ponad 27 miliardów euro, co stanowiło 20-procentowy udział w polskim eksporcie ogółem. Kluczowym momentem dla polskich firm w tym obszarze było wejście do Unii Europejskiej. Od 2004 roku wartość towarów wysyłanych z Polski do krajów członkowskich wzrosła o ponad 22 miliardy euro, czyli 420 proc. W 2017 roku eksport żywności wzrósł o 12 proc. r/r. Polska awansowała tym samym na siódme miejsce w kategorii największych eksporterów żywności w Unii Europejskiej.
– Unia Europejska stanowi obecnie 82 proc. udziału w polskich eksporcie w sektorze rolno-spożywczym. Istotne jest, że odnotowuje on dodatnie saldo handlu zagranicznego w tym obszarze – powiedział serwisowi eNewsroom Tomasz Ślagórski, wiceprezes KUKE – KUKE ocenia, że dalszy dynamiczny wzrost może być kontynuowany – ale polscy przedsiębiorcy powinni rozpocząć ekspansję zagraniczną poza Europę. Dzięki ostatnio podpisanym porozumieniom, w tym bilateralnemu na eksport drobiu z Chinami oraz o wolnym handlu z Japonią, przed krajowymi firmami z branży otwierają się nowe możliwości wyjścia na rynki azjatyckie. Należy przy tym podkreślić, że Chiny to aż 1,4 miliarda konsumentów, a Japonia blisko 130 milionów potencjalnych klientów. Ekspansja ta może wiązać się jednak z ryzykami. Jednym z nich jest niewypłacalność kontrahenta, jak również możliwość nieotrzymania od niego zapłaty. KUKE proponuje w tym zakresie ubezpieczenie należności handlowych, które pozwala minimalizować ryzyko kredytowe związane z potencjalnym brakiem płatności za dostarczone towary – podkreślił Ślagórski.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- Nawet 200 tys. zł dotacji na ekspansję do Chin, Japonii i Wietnamu
- Europejskim firmom coraz trudniej robić biznes w Chinach
- Jak zacząć sprzedawać w chińskim internecie? Część 1
eNewsroom
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Rośnie popularność szkół językowych. Własna placówka czy biznes w modelu franczyzowym?
-
Stacja benzynowa w modelu franczyzowym pod szyldem Circle K. Również inne sieci paliw oferują takie rozwiązanie
-
Jak zacząć programować? Sprawdzamy jak podjąć pracę w tym zawodzie
-
Fotobudka 360 jako pomysł na biznes. Sprawdzamy czy nadal cieszy się dużą popularnością