Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

15 sposobów na zwalczenie złych nawyków w pracy

Złe nawyki współpracowników mogą skutecznie utrudnić pracę. Nie tylko wpływają one na efektywność zespołu, ale w dłuższym okresie mogą wywoływać tarcia pomiędzy osobami, które muszą spędzać ze sobą wiele czasu z racji pracy na wspólnej przestrzeni. Podpowiadamy jak w prosty sposób wyeliminować te irytujące zachowania.

1. Używaj telefonu

Jeżeli twój zespół pracuje w wielu różnych miastach lub biurach może okazać się, że częstym problemem jest trudność w nawiązaniu kontaktu. Jeśli zdarza ci się zapomnieć o tym, żeby odpisać na liczne e-maile, to warto zacząć korzystać z telefonu. W ten sposób wyjaśnisz problemy i istotne kwestie szybciej i będziesz miał pewność, że twoja informacja dotarła do odbiorcy i jest dla niego zrozumiała.

2. Przejdź do meritum

Jeśli zawsze denerwują Cię rozwlekłe przemowy, z którym zwykle nie płyną żadne istotne wnioski, to sam postaw na minimalizm w komunikacji. Przechodź od razu do meritum, a następnie w razie niejasności wyjaśniaj poszczególne kwestie zainteresowanym. Współpracownicy będą Ci wdzięczni za to, że szanujesz ich czas.

3. Wyłącz smartfona

Przeglądanie poczty, czy mediów społecznościowych w czasie oficjalnych spotkań uznawane jest za brak kultury. Jeżeli nie możesz oprzeć się pokusie, to zwyczajnie wyłącz na ten czas telefon. Dzięki temu lepiej zapamiętasz informacje, które otrzymałeś w czasie spotkania lub prezentacji, a osoba, która ją prowadziła nie poczuje się ignorowana.

4. Pokonaj deadline

Niedotrzymywanie terminów może zniszczyć ścieżkę kariery w prawie każdej firmie. Pokonywanie ich to prosta droga do awansu. Do każdego projektu podchodź indywidualnie i staraj się pozytywnie zaskoczyć współpracowników i przełożonego. Jeśli kilka razy pod rząd uda ci się skończyć je przed czasem, z pewnością zostaniesz zauważony.

5. Dbaj o prezencję

Wypastowane buty, schludna fryzura i właściwy ubiór to elementy dobrego wizerunku. Dress code w wielu firmach jest istotny, a osoby, które go nie przestrzegają mogą mieć kłopoty. Także wielu pracowników lepiej oceni pracę w jednym pomieszczeniu z osobą, która dba o czystość i stara się nie narzucać zbyt intensywną wonią perfum, czy strojem nieadekwatnym do okazji.

6. Nie przeszkadzaj

Częste zagadywanie pracowników z pewnością utrudnia koncentrację. Jeśli takie zachowanie często się powtarza, to wywołuje wśród nich irytację i rozdrażnienie. Najbezpieczniej jest więc założyć, że osoby te są zbyt zajęte, żeby wdawać się w dyskusję.

7. Nie plotkuj

Plotkowanie, chociaż kuszące, może zaszkodzić osobie, która rozsiewa fałszywe informacje. Budowanie dobrej reputacji to między innymi dbałość o to, by inni uważali, że jesteśmy godni zaufania. Pomiędzy szczerością, a nadmierną wylewnością jest jednak cienka granica. W niektórych sytuacjach lepiej jest więc trzymać język za zębami, niż pozwolić na to, aby inni utracili do nas zaufanie.

8. Przeproś i napraw szkod

Nie lubimy przyznawać się do błędów – to leży w naszej naturze. Większym poważaniem cieszą się jednak te osoby, które nie oburzają się wtedy, gdy ktoś zwraca im uwagę. Łatwiej jest przeprosić i naprawić błędy niż udawać, że problemu nie ma.

9. Nie kradnij wyników pracy

Przypisywanie sobie zasług, które w rzeczywistości nam się nie należą z pewnością rozwścieczy osoby, które włożyły dużo pracy i wysiłku w to, aby powierzone im zadanie zostało wypełnione jak najlepiej. Jeśli zaczniesz doceniać pracę innych, to z chęcią będą oni starali się nawet bardziej niż obecnie, aby zasłużyć na twoje uznanie.

10. Nie krytykuj

Częste krytykowanie niedociągnięć w pracy innych osób bywa wyjątkowo frustrujące. Jeśli chcesz komuś zwrócić uwagę, to najlepiej powołaj się na przykład z własnego życia. Kiedy przyznasz się do błędu, to twojemu współpracownikowi łatwiej będzie zaakceptować to, że masz uwagi do jego dokonań i chętniej naprawi błędy. W przyszłości będzie się też starał ich unikać.

11. Pomagaj innym

Osoba, która stale prosi o pomoc zostanie uznana za samolubna, jeśli sama nie wykazuje chęci pomocy. Jeśli jesteś w czymś dobry, to dziel się swoją wiedzą z innymi. Wtedy współpracownicy chętniej będą ci poświęcali swój czas, jeśli będziesz potrzebował ich wsparcia.

12. Pracuj na swoim biurku

Naruszanie przestrzeni innych pracowników jest irytujące. Jeśli potrzebujesz więcej miejsca, to najpierw zapytaj, czy możesz skorzystać z cudzego. To samo tyczy się zaglądania przez ramię w cudzy monitor – jeśli potrzebujesz pomocy, to zwyczajnie zapytaj.

13. Bądź kulturalny

Jedzenie przy biurku żywności, której zapach rozprzestrzenia się w biurze wzbudza rozdrażnienie i wybija z rytmu pracy. To samo odnosi się do złośliwych komentarzy i generalnego braku kultury wobec innych osób. Zawsze myśl o tym, czy twoje zachowanie nie przeszkadza innym osobom.

14. Unikaj sarkazmu

Nie wszyscy ludzie mają takie samo poczucie humoru. Sarkastyczny komentarz, który tobie wydaje się zabawny może zostać odebrany w zupełnie inny sposób przez pozostałych pracowników. Jeśli nie jesteś pewien jak twoja wypowiedź zostanie odebrana, to staraj się mówić prostym językiem i w razie konieczności wytłumacz niejasności. Nie staraj się być na siłę zabawny.

15. Nie kłóć się dla idei

Jeżeli zaproponowany przez innego pracownika pomysł ci nie odpowiada, to powiedz to, ale najpierw przemyśl, jakich argumentów chcesz użyć. Jeżeli twoja wizja nie ma głębszego sensu i nie będziesz w stanie jej obronić, to na nic zda się cały opór.

JN/ Bankier.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.