Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czy Polska zdecyduje się na wprowadzenie jednakowych opakowań papierosów?

Nadciągają ciężkie czasy dla palaczy i koncernów tytoniowych. Po Australii również i Unia Europejska rozważa wprowadzenie jednakowych opakowań papierosów, z dobitnymi obrazkami pokazującymi, czym grozi palenie.

Niestety Polska pod względem polityki antynikotynowej jest na szarym końcu krajów unijnych – biją na alarm eksperci. Magdalena Petryniak ze stowarzyszenia „Manko”, które walczyło o zakaz palenia w restauracjach mówi, że nasz kraj obecnie niewiele robi w kwestii zniechęcania obywateli do palenia. Jeszcze w latach 90-tych Polska – jak dziś Australia – była stawiana jako wzór do naśladowania dla innych krajów – przypomina Petryniak. Obecnie większość programów antynikotynowych jest mało skuteczna, a przepisy wprowadzające obrazki na paczkach papierosów czekają na podpis ministra zdrowia.

Magdalena Petryniak nie ukrywa, że teraz ruch leży po stronie polskiego rządu. Im szybciej wejdzie w życie prawo wprowadzające obrazki na paczkach, tym mniej młodych osób sięgnie po ten zgubny nałóg. Najnowsze statystyki pokazują bowiem, że właśnie osoby między 13 a 24 rokiem życia najczęściej uzależniają się od tytoniu.

Poza tym – jak przypomina Anna Kozieł z WHO Polska- nasz kraj podpisał Ramową Konwencję WHO, która mówi, że na opakowaniach papierosów powinny być większe i bardziej realistyczne obrazki, które będą pokazywały rzeczywiste skutki palenia. Konwencję tę podpisaliśmy osiem lat temu.

Z badań wynika, że w Polsce prawie 20 procent palaczy to ludzie młodzi, do 24 roku życia. W szybkim tempie – podobnie jak w całej Europie – wzrasta też odsetek palących kobiet.

Komisja Europejska, która zastanawia się nad wprowadzeniem – wzorem Australii – jednakowych opakowań dla wszystkich marek papierosów, może to zrobić dopiero po akceptacji przez większość państw członkowskich. Już teraz jednak 11 krajów na paczkach umieszcza większe obrazki z realistycznymi zdjęciami.

Informacyjna Agencja Radiowa(IAR)/Agnieszka Drążkiewicz/dyd

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.