Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Koszty sprowadzenia samochodów z krajów Unii Europejskiej

Podsumowanie – jak obliczyć wartość sprowadzanego samochodu

Sprowadzanie samochodów z krajów UE od momentu zakupu pojazdu do chwili jego użytkowania w Polsce można podzielić na trzy etapy:

  • kupno samochodu na terytorium UE;
  • akcyza i VAT płacona na granicy RP + opłata recyklingowa;
  • rejestracja pojazdu w Polsce.

Podstawą do obliczania należności jakie musimy zapłacić przywożąc samochód do Polski z krajów UE jest wartość pojazdu, uwidoczniona na fakturze lub umowie kupna-sprzedaży. Od ceny tej odlicza się wówczas współczynnik VAT oraz akcyzy.

Pytanie 4

Jak obliczyć wartość 3-letniego VW golfa z silnikiem 2000 cm3 sprowadzanego z Niemiec o wartości 1000 euro (brutto)?

Wartość celna Golfa – 1000 euro 
Akcyza: 3,1 % x 1000 euro = 31 euro (ok. 124 zł)

Od samochodu nie pobiera się w tym przypadku 22% VAT-u, ponieważ został on już zakupiony z należnym VAT-em, czyli w cenie brutto.

Jeżeli pojazd został by zakupiony w cenie netto wówczas należałoby doliczyć 22% VAT
1000 euo x 22% VAT = 220 euro (ok. 880 zł)

Łączną sumę opłat celno-podatkowych stanowi zatem kwota rzędu ok. 1024 zł

Uwaga!

Do opłat należy także doliczyć:

  • kartę pojazdu – 75 zł,
  • komplet tablic – 80 zł
  • znaki legalizacyjne – 12 zł,
  • nalepkę kontrolną – 17,50 zł,
  • pozwolenie czasowe – 13 zł,
  • dowód rejestracyjny – 49 zł.

W przypadku samochodów sprowadzanych z UE przez osoby fizyczne lub firmy nie zapewniające sieci recyklingowej do kosztów rejestracji trzeba także doliczyć 500 zł opłaty recyklingowej. Ponadto nie obejdzie się bez przetłumaczenia umowy kupna-sprzedaży przez tłumacza przysięgłego – koszt w granicach 120 – 150 zł.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. nr 87, poz. 825 z późn. zm.);
  • Dyrektywa Rady z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących mocy silników pojazdów silnikowych (80/1269/EWG);
  • Art. 25 Traktatu Wspólnot Europejskich.

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.