Zasady wypełniania ZUS ZWPA, ZUS ZBA, ZUS ZAA, ZUS RCA
Zasady wypełniania informacji o numerach rachunków bankowych płatnika składek ZUS ZBA
Formularz ZUS ZBA należy wypełnić w celu zawiadomienia o:
- rachunkach bankowych płatnika składek,
- nowym rachunku bankowym,
- zamknięciu dotychczasowego rachunku,
- zmianie/korekcie danych dotyczących rachunku bankowego. W tym celu płatnik zobowiązany jest wypełnić blok III, w którym dokona wyrejestrowania wcześniej zgłoszonego rachunku bankowego, oraz blok IV, w którym dokona zgłoszenia właściwego rachunku.
Zgodnie z art. 43 ust. 4 i 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnik składek zgłoszeniu podaje wykaz rachunków bankowych. W przypadku gdy płatnik składek posiada więcej niż jeden rachunek bankowy, wypełnia formularz ZUS ZBA, który stanowi załącznik do formularza ZUS ZPA lub ZUS ZFA. Formularz ten wypełnia płatnik, który w zgłoszeniu:
- ZUS ZPA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – w bloku IV pole 02 lub
- ZUS ZFA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej – w bloku V pole 02 podał, iż posiada inne rachunki bankowe.
Ogólne zasady sporządzania dokumentów zgłoszeniowych płatnika składek oraz terminy i forma ich przekazywania zostały omówione we wstępie do poradnika.
I. DANE ORGANIZACYJNE
Bloku I nie wypełnia płatnik składek.
II. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK
Blok ten należy wypełniać ze szczególną starannością, wpisując dane podane w zgłoszeniu płatnika składek ZUS ZPA lub ZUS ZFA, a w przypadku zmiany/korekty danych identyfikacyjnych płatnika składek – dane podane w bloku III dokumentu ZUS ZIPA.
Uwaga! |
Zasady podawania właściwego zestawu danych identyfikacyjnych płatnika składek zostały opisane we wstępie do poradnika. |
W polu 01 – należy wpisać NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) nadany płatnikowi przez urząd skarbowy, nie oddzielając kreskami poszczególnych członów.
W polu 02 – należy wpisać REGON nadany płatnikowi przez Główny Urząd Statystyczny i ewidencjonowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (numer ten może mieć 9 lub 14 znaków i należy go wpisać wraz z występującymi „0”).
Pola 03 – 05 – wypełnia płatnik składek będący osobą fizyczną:
- w polu 03 – należy wpisać PESEL – numer ewidencyjny nadany przez Rządowe Centrum Informatyczne Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności,
- w polu 04 – w zależności od rodzaju dokumentu należy wpisać:
– 1 – w przypadku dowodu osobistego,
– 2 – w przypadku paszportu, - w polu 05 – należy wpisać serię i numer – odpowiednio do kodu wpisanego w pole 04 – dowodu osobistego lub paszportu.
W polu 06 – należy wpisać nazwę skróconą płatnika, jaka została podana w zgłoszeniu płatnika składek.
Pola 07- 09 – wypełnia płatnik składek będący osobą fizyczną:
- w polu 07 – należy wpisać nazwisko płatnika składek (poszczególne człony nazwiska oddzielić kreską),
- w polu 08 – należy wpisać pierwsze imię płatnika składek,
- w polu 09 – należy wpisać datę urodzenia płatnika składek (dzień/miesiąc/rok), np. 11 09 1947.
III. INFORMACJA O RACHUNKU BANKOWYM PŁATNIKA SKADEK
W polu 01 – należy wpisać:
- 1 – w przypadku zgłaszania nowego rachunku bankowego,
- 2 – w przypadku zamknięcia wcześniej zgłoszonego rachunku bankowego.
W polu 02 – należy wpisać numer rachunku bankowego płatnika, który stanowi ciąg cyfr bez żadnych przerw i znaków.
Bloki IV- VIII – należy wypełnić analogicznie jak blok III.
Uwaga! |
Jeżeli płatnik składek posiada inne niż wymienione w druku rachunki bankowe – wypełnia dodatkowy formularz ZUS ZBA. |
IV. OŚWIADCZENIE PŁATNIKA SKŁADEK
W polu 01 – należy wpisać datę wypełnienia formularza (dzień/miesiąc/rok), np. 10 01 2005.
W polu 02 – dla potwierdzenia wiarygodności danych, podpis składa płatnik składek lub osoba przez niego upoważniona.
W polu 03 – należy umieścić pieczątkę płatnika składek (jeśli płatnik ją posiada).