Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czy na osobach 50+ można zarobić w internecie?

Określenie osób powyżej 50 roku życia mianem „seniorów” może okazać się krzywdzące. Niestety szybko weszło do internetowego obiegu. Zamiast niego funkcjonuje jeszcze określenie 50+, żeby nie zniechęcić tych, którzy mają mnóstwo energii i chcą być aktywni.

Nie ma wątpliwości, że nasze społeczeństwo się starzeje. Jest to ważny sygnał również dla internetowych sprzedawców. Biorąc pod uwagę, że nie każda osoba po 50 roku życia potrafi sprawnie obsługiwać komputer i korzystać z internetu, wygoda jest tu priorytetem. Raport „Cyfrowa przyszłość Polski” przygotowany przez firmę doradczą Deloitte i Amarach Research na zlecenie UPC Polska – opublikowany w styczniu 2014 roku wskazuje, że 78% osób powyżej 50. roku życia nie korzysta z Internetu. Jakie są tego przyczyny? 

Przede wszystkim tę grupę ominęła edukacja informatyczna i możliwość korzystania z komputera od młodości. Wiele osób poznaje internet dzięki swoim dzieciom czy wnukom. Jednak osobom starszym trudniej poruszać się w internetowej przestrzeni – pojęcie tzw. „intuicyjności” obsługi ma tu mniejsze znaczenie. Liczy się przede wszystkim przejrzystość i czytelność. Strony, które są estetyczne, ale zbyt skomplikowane i przeładowane grafiką, nie wzbudzą zaufania osób nieznających tak dobrze internetowej przestrzeni. Lepiej postawić na duże ikony i wyraźną czcionkę. Oczywiście tendencja będzie za pewne coraz bardziej optymistyczna i liczba osób umiejących wykorzystywać internet do podstawowych spraw, np. komunikacji ze znajomymi i rodziną, gier czy zakupów stale rośnie. 

Co mówią na ten temat badania?

Najlepiej oprzeć się na konkretnym przykładzie e-sklepu. Około 8% wszystkich zamówień w sklepie Agito.pl złożyły osoby powyżej 55 roku życia. Jest to spora grupa, a prognozy wskazują, że dalej będzie się powiększać. Na taką tendencję może mieć wpływ również nieustanny „trening” umiejętności korzystania z internetu, który swoim krewnym zapewnia rodzina lub instytucje prowadzące specjalne kursy. Tego typu zajęcia cieszą się coraz większą popularnością i są również dobrym sposobem na to, żeby nawiązywać nowe znajomości i nie spędzać całego dnia w domu.

Dlaczego kupują w sieci?

Wbrew wszelkim barierom i trudnościom, jakie trzeba pokonać, pewna grupa osób starszych korzysta jednak z internetowych sklepów. Co spowodowało, że przekonali się do transakcji „na odległość”? Według badania Nielsen i empik.com ma na to wpływ kilka najważniejszych czynników. Przede wszystkim: 

dostawa towaru do domu, oszczędność czasu, duży wybór produktów, możliwość łatwego i szybkiego porównania ceny, większe prawdopodobieństwo znalezienia towaru spełniającego określone kryteria i niedostępnego w pobliskim sklepie stacjonarnym. 

Wszystko to ważne powody, dla których również internetowy sprzedawca powinien wzmóc swoją czujność i zaoferować coś, co sprawi, że osoby powyżej 50. roku życia będą chętnie korzystały z internetowych zakupów. Poza tym, jeśli transakcja zakupu przebiegnie satysfakcjonująco, istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient będzie dokonywał zakupów systematycznie, zwłaszcza, jeśli chodzi o artykuły spożywcze i chemię (branża FMCG).

Co zrobić, żeby jak najlepiej dostosować ofertę do potrzeb potencjalnie dużej liczby odbiorców? 

Warto zrobić rozpoznanie potrzeb tej grupy. Pamiętajmy, że lepiej rozróżnić grupę docelową osób po 50. roku życia na osoby, które są aktywne zawodowo oraz te, które mają zdecydowanie mniej obowiązków, ponieważ są już na emeryturze. Być może właśnie tak powinien przebiegać ten podział. Na emeryturze – zwłaszcza w pierwszym jej okresie – trzeba poradzić sobie z odpowiednim zagospodarowaniem czasu. Kiedy nagle jest go zbyt dużo, trzeba czymś się zająć. Więcej czasu, to również okazja do tego, żeby dokładniej przyjrzeć się produktom, porównać ich ceny, a także poszukać opinii na temat sklepu i sprawdzić jego wiarygodność. 

Coraz bardziej popularne stają się programy na rzecz internetowej aktywizacji seniorów, których pojawia się coraz więcej. Są one darmowe i najczęściej finansowane ze środków Unii Europejskiej. W całej Polsce na poziomie samorządowym widać dbałość o tego typu edukację. Również firmy zdają sobie sprawę z konieczności kształcenia osób, które będą mogły stać się potencjalną grupą odbiorców.

Jak podaje portal Czas Seniora, Komisja Europejska szacuje, że w Europie w ciągu kolejnych 15 lat, odsetek osób w wieku 65-80 lat wzrośnie o ok. 40%. Za pewne ta grupa docelowa będzie miała coraz większe kompetencje, jeśli chodzi o poruszanie się w internetowej przestrzeni. Jednak ta sytuacja nie będzie prawdopodobnie zmieniała się bardzo dynamicznie. 

– 10 porad jak polepszyć sprzedaż e-sklepu

– E-sklep: 12 przykładów jak poprawić sprzedaż

Urszula Witkowska

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
dr Balsam 14 kwi 2014 (04:38)

Stado baranow z pokolenia 50- potrafi tylko deprecjonowac