Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak zdobyć 1 mln zł na własny biznes?

Bezapelacyjnie największym błędem jest przekonanie, że dobry produkt sprzeda się sam. Nie ma nic bardziej mylnego. Brak przemyślanego modelu sprzedaży bywa zabójczy nawet dla najlepszych i najbardziej innowacyjnych projektów – mówi Marcin Kowalik, Partner Zarządzający, funduszu Black Pearls, który w pojedynczy pomysł może zainwestować do 1 mln zł. 

foto Thinkstock 

Na czym polega działalność Black Pearls?

W tej chwili działalność Black Pearls skupia się przede wszystkim na zarządzaniu funduszami kapitałowymi, które inwestują w innowacyjne przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju. Jednak oprócz inwestowania środków finansowych, zapewniamy spółkom portfelowym również kompleksową opiekę mentorską. Mogą liczyć na nasz zespół i ekspertów, z którymi współpracujemy. Krótko mówiąc, zapewniamy tak zwane „smart money” dla rozwoju nowych, innowacyjnych, polskich firm.

Jakie pomysły mogą liczyć na wsparcie funduszu? Czy interesują Państwa konkretne branże? 

Najchętniej inwestujemy w rozwiązania wpływające na poprawę jakości życia, z zakresu przemysłu kosmicznego, metalowego, obronnego a także rolnictwa i produkcji żywności. Ważne jest, aby pomysłodawca nie przychodził tylko z tak zwaną kartką papieru, czyli projektem biznesowym w fazie pomysłu. Potrzebna jest chociaż wersja demonstracyjna, prototyp, który pozwoli nam sprawdzić, jakie szanse na rynkowy sukces ma proponowany projekt.

Jaką pulą na inwestycje dysponuje fundusz?

Do końca 2015 roku planujemy zainwestować w sumie 12 500 000 PLN. W chwili obecnej budujemy portfolio inwestycyjne w ramach grantu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z działania 3.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Jednak każda z inwestycji realizowana jest przy zaangażowaniu kapitału prywatnego. Inwestorzy indywidualni chętnie wspierają nasze spółki portfelowe, dzięki czemu pomysłodawcy otrzymują dodatkowe wsparcie doświadczonych przedsiębiorców.

Ile środków może pozyskać pojedynczy projekt?

W związku z tym, że Black Pearls skupia się na projektach we wczesnej fazie rozwoju inwestujemy kwoty na poziomie seed, które mają zapewnić projektom odpowiedni start na rynku lub walidację pomysłu. Kwota inwestycji pochodząca z naszego funduszu dochodzić może do 1 000 000 PLN, jednak przy w zależności od poziomu zaangażowania inwestora prywatnego pula wszystkich środków, które otrzymuje spółka może być znacznie wyższa.

Co oprócz pieniędzy zyskuje pomysłodawca współpracujący z Państwa funduszem?

Zaczynamy od dopracowania modelu biznesowego, ponieważ jest to zawsze element wymagający sporo pracy. Następnie badamy jakie są potrzeby danego projektu i na tej podstawie opracowujemy indywidualny program. Przede wszystkim dbamy o to, aby zbudować silny, komplementarny zespół, który będzie w stanie zarządzać przedsiębiorstwem i realizować postawione cele. Często zapraszamy do współpracy z nową spółka doświadczonych przedsiębiorców, którzy są w stanie podzielić się wiedzą i wesprzeć zespół doświadczeniem w danej branży. To znacznie ułatwia stawianie pierwszych kroków na rynku.

Proszę opisać poszczególne etapy analizy pomysłu?

Decyzję inwestycyjną podejmujemy na podstawie analiz biznesowych. Sprawdzamy jak wygląda rynek, analizujemy konkurencję i jej kondycję, szacujemy ryzyka. Dlatego w naszym zespole pracują specjaliści z różnych dziedzin, którzy dostarczają ekspertyzy w zakresie swoich specjalności. Zawsze posiłkujemy się też poradami ekspertów zewnętrznych, wśród których znajdują się zarówno przedsiębiorcy jak i naukowcy. To daje nam dużą różnorodność opinii i znacznie ułatwia proces podejmowania decyzji.

Proszę powiedzieć ile projektów dotąd przeanalizowaliście oraz ile uzyskało wsparcie? Jakie to projekty?

Tylko w roku 2014 wsparliśmy kilka projektów zapewniając im opiekę doradczą, przygotowując założenia modelu biznesowego, biznesplan i dostarczając know-how w obszarach, które wymagały największego dopracowania. Ten rok zamykamy natomiast z pięcioma nowymi spółkami – Everytap, James Button, Ticketto, STEM Poland oraz Blue Dot Solutions – które od razu po dokonaniu inwestycji rozpoczęły działalność komercyjną. Informacje o naszym portfelu inwestycyjnym prezentujemy zresztą na naszej stronie internetowej, blackpearls.pl.

Właśnie rusza Państwa nowa inicjatywa. Proszę powiedzieć o niej coś więcej.

StartupRoadshow to konkurs dla startupów spoza wielkich metropolii. Zauważyliśmy, że miasta takie jak Słupsk, Płock, Radom, Elbląg czy Kielce często omijane są przez fundusze kapitałowe. W wielkich miastach imprezy dla startupów są normą, a wiadomo że wydarzenia tego typu to w dużej mierze okazja na pozyskanie inwestora. Poprzez Startup Roadshow chcemy dać szansę młodym przedsiębiorcom z mniejszych miejscowości. Najlepsze projekty oprócz wsparcia finansowego w postaci inwestycji otrzymają również możliwość rozwijania się i zdobywania wiedzy i nowych umiejętności w naszym ekosystemie.

Jakie są według Pana cechy idealnego projektu?

Idealny projekt musi spełniać trzy podstawowe kryteria: rozwiązanie realnego problemu konkretnej grupy docelowej, kompletny zespół oraz brak barier w skalowalności biznesu. Taka mieszanka to dobry wstęp do przepisu na sukces.

Z Pana doświadczenia proszę powiedzieć jakie błędy najczęściej popełniają pomysłodawcy, którzy zgłaszają się do funduszu?

Bezapelacyjnie największym błędem jest przekonanie, że dobry produkt sprzeda się sam. Nie ma nic bardziej mylnego. Brak przemyślanego modelu sprzedaży bywa zabójczy nawet dla najlepszych i najbardziej innowacyjnych projektów. Przykładamy w Black Pearls ogromną uwagę do tego, aby przygotować zespoły do myślenia pro sprzedażowego.

Drugim częstym błędem jest zaniedbanie ekspansji międzynarodowej na etapie budowania modelu biznesowego. Zdarza się, że projektodawcy skupiają się tylko i wyłącznie na polskim rynku, mimo że z powodzeniem produkt mógłby być oferowany w wielu różnych krajach. Na szczęście globalnego podejścia do biznesu również można się nauczyć.

Jakie obszary/branże uważa Pan za najbardziej perspektywiczne dla startupów?

Na polskim rynku dużą szansą będzie w najbliższych latach przemysł kosmiczny. Teraz, po wstąpieniu Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej, rynek ten będzie się bardzo dynamicznie rozwijał dając szanse na szybki wzrost.

Coraz więcej uwagi będziemy również przywiązywać do dostarczania innowacji opiece zdrowotnej i poprawie jakości naszego życia. Pojęcie srebrnej gospodarki zagości niedługo na stałe w startupowych słownikach.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
QuadCore 4 lut 2015 (15:42)

Za tą pożyczkę wezmą ci firmę, jeśli uda ci się ją stworzyć. ALe jesli ci sie nie uda to zostaniesz z dlugami i bez firmy (bo zostanie sprzedana na poczet dlugow, o ile oczywiscie bedzie cos warta!)