Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

4 rady, jak zarobić na druku 3D

O druku 3D mówi się sporo już od jakiegoś czasu. Ta technologia zaczyna wpływać rewolucyjnie na takie branże jak: handel, architektura, medycyna, moda czy nawet podróże kosmiczne. Słyszymy o tym zewsząd, ale rewolucja nie chce opuścić kanałów informacyjnych i zapukać do naszych drzwi. Klienci indywidualni coraz częściej przekonują się o zaletach tej nowinki technologicznej, natomiast wiele firm nadal nie wie, jak na druku 3D zarobić.

Okazuje się jednak, że są znakomite przykłady na jego wykorzystanie. Czy ten kanał sprzedaży i kreowania wizerunku nie jest przypadkiem podobnie niedoceniony, co social media jeszcze przed kilku laty? Jak zatem włączyć druk 3D do swojego biznesu i nie przespać kolejnego przełomowego momentu?

1. Angażująca treść do kampanii PR

Wszyscy wiemy, że coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę mediów i klientów swoimi pomysłami czy produktem. Można odnieść wrażenie, ze wszystko już było, a kolejne pomysły to tylko „odgrzewane kotlety”, na których promocję trzeba wyłożyć duże budżety. Jednak druk 3D znacznie ułatwia zaistnienie w świadomości mediów, ponieważ daje olbrzymie możliwości wykazania się kreatywnością i zaproponowania oryginalnych rozwiązań. Dobrym przykładem jest kampania Forda, w której odpłatnie udostępniono modele samochodów marki do wydrukowania w technologii 3D. Ze względu na oryginalność działań PR i atrakcyjność komunikatu informacje o kampanii viralowo rozniosły się w mediach bez dużych nakładów finansowych, przy okazji wskazując na innowacyjny charakter marki.

2. Niskie koszty i niskie nakłady produkcji

Czasami wpadniemy na genialny pomysł wykonania produktu, który po realizacji okaże się nietrafiony. Wtedy zostajemy z dziesiątkami tysięcy egzemplarzy w magazynie, które będą nam zalegać miesiącami lub nawet latami i nigdy nie zostaną wyprzedane. Zamrożone pieniądze to koszmar każdego przedsiębiorcy. Dzięki drukowi 3D można takiego scenariusza uniknąć. Od momentu pomysłu do wyprodukowania produktu w olbrzymich ilościach możemy wykonać działania, które pozwolą nam sprawdzić, czy rzeczywistość dorówna wyobrażeniom. Wytworzenie produktu w technologii 3D umożliwia wydrukowanie go w dowolnej liczbie. Na próbę może to być kilkadziesiąt egzemplarzy. Dzięki temu firmy mogą sprawdzić, czy projekt jest opłacalny i cieszy się powodzeniem. Jeśli tak – kolejne egzemplarze można wydrukować znowu w dowolnej liczbie. A jeśli nie – nikt nie traci.

3. Personalizacja akcesoriów

Chyba wszyscy jesteśmy już znudzeni gadżetami promocyjnymi typu: długopisy, smycze, pen drive’y. Rynek tego typu akcesoriów jest skostniały od lat. Do tej pory przygotowanie spersonalizowanych, oryginalnych paczek okolicznościowych czy prezentów firmowych wiązało się dużymi kosztami i nakładami. Jednak druk 3D i w tej sferze przychodzi z pomocą. Drukowane w tej technologii gadżety wiążą się z niskimi kosztami i naprawdę wysokim stopniem personalizacji. Praktycznie każda pojedyncza paczka może zawierać inne akcesoria dopasowane do indywidualnej osoby. 

Różnorodność technologii i materiałów pozwala na zaprojektowanie dowolnego gadżetu od składanej przez odbiorcę, w całości wydrukowanej, włącznie z grafenową, przewodzącą prąd częścią – latarki, poprzez pozłacany stojak na zegarek z logo partnera, na ceramice czy drewnopodobnych materiałach kończąc.

4. Monetyzacja praw autorskich

Branża druku 3D umożliwia uruchomienie innowacyjnego kanału sprzedaży firmom, które posiadają prawa do wartościowych wizerunków. Idealnym sposobem na monetyzację jest budowa sklepu z projektami 3D. Dla przykładu: wchodząc do serwisu https://www.shapeways.com/superfanart/mylittlepony, możemy wydrukować na własnej drukarce 3D kucyka Pony lub zamówić już wydrukowaną zabawkę. 

Firma posiadająca prawa do wizerunku ponosi jedynie koszty budowy sklepu. Jeśli wcześniej istniał już sklep internetowy, to dobudowanie kolejnego działu, nie jest problemem. Dzięki temu, że produkcja odbywa się dopiero po zamówieniu, producenci nie muszą gromadzić stanów magazynowych. Takie rozwiązanie zapewnia niskie koszty, małe ryzyko i czysty zysk już od pierwszego zamówienia. 

Druk 3D to technologia, która idealnie sprawdzi się nawet na początku biznesu, ponieważ nie wymaga dużych nakładów finansowych, magazynowania towaru czy drukowania go w nadmiernych ilościach. Niekonieczna jest nawet inwestycja w drukarkę 3D, gdyż istnieje bardzo dużo miejsc, w których wydruki można zlecić. Autor:

Oskar Lis, Founder i CEO Prototype Hub; przedsiębiorca zakręcony na punkcie nowych technologii w szczególności druku 3D i technologii mobilnych.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.