Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Co zrobić gdy sprzedawca nalicza odsetki od źle wystawionej faktury?

Posiadamy materiały, ale nie posiadamy faktury na nie, ponieważ została ona odesłana do wystawcy w celu skorygowania niezgodnej z rzeczywistością daty sprzedaży. Mimo
pisemnej prośby jak dotąd nie otrzymaliśmy dokumentów. Z kolei dostawca wzywa nas do opłacenia tej faktur i nalicza nam odsetki. Co można zrobić w takim przypadku?

Zgodnie z § 13 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, gdy podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży. Nie jest to jednak jedyna zasada dotycząca terminu wystawiania faktur. Tyle przepisy, natomiast rzeczywistość jak się okazuje – na tym przykładzie – jest o wiele bardziej złożona.

W takim przypadku podstawa wypłaty należności za materiały już posiadane przez firmę będzie prawidłowo sporządzona faktura VAT. Jest ona w tym momencie obligatoryjna w myśl zasad rachunkowości. Prawidłowość jej sporządzenia a następnie zaksięgowania daje dopiero podstawę do wypłaty należności z faktury. Jeżeli błąd z faktury jest wynikiem zaniedbanie nie może podlegać dodatkowej sankcji w postaci naliczania odsetek.

Warto zaznaczyć, że nabywca otrzymujący fakturę korygującą:

  • jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy;
  • jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego.

Podstawa prawna

: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860 ze zm.).

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.