Wyższy VAT: łatwiej zmienić operatora?
2010-09-29 Komputer w Firmie
Planowana podwyżka stawki VAT o jeden procent od 1 stycznia 2011 może być impulsem do rozstania się z dotychczasowym operatorem. Jednak wcześniej informacja o zmianie cen wymuszonej zmianą VAT-u musi zostać dostarczona do każdego abonenta. Czy uzasadniona jest zatem obawa dziennika „Rzeczpospolita”, iż operatorzy powinni zacząć gromadzić zapasy papieru i kopert w celu ustawowego poinformowania abonentów o zmianie cen?
Według cytowanej gazety, telekomy muszą pisemnie poinformować, bagatela – 35 milionów abonentów telefonicznych o zmianie cen usług, co jest pochodną zmiany stawki podatku VAT. Jak wiadomo planowana podwyżka nie jest może dotkliwa finansowo ale może być wykorzystana przez abonentów do wycofania się z dotychczasowych zobowiązań wobec operatorów. Zobowiązania te często długotrwale wiążą klientów z telekomem zaś okazja, która ułatwia wyjście z umowy jest przysłowiowa.
Obowiązek informacyjny o zmianie cen
Przepisy ustawy prawo telekomunikacyjne precyzyjnie nakładają na firmy dostarczające usługi telekomunikacyjne obowiązek poinformowania abonenta o zmianie cen na świadczony serwis. W przypadku braku zgody abonenta, operatorowi nie pozostaje nic innego jak zgodzić się na rozwiązanie umowy bez uzasadnienia. Trudno sobie nie wyobrazić, aby dziesiątki klientów, którzy podpisali umowy z operatorami GSM lub dostawcami Internetu na długie okresy, nie wykorzystało takiej okazji. Oczywiście możliwość rezygnacji istnieje przez cały czas umowy ale wiąże się z koniecznością uiszczenia stosownej opłaty, której wysokość czyni czynność nieopłacalną.
Uciążliwy obowiązek informacyjny dla przedsiębiorców
Przedsiębiorstwa telekomunikacyjne zaczynają liczyć potencjalne koszty związane z akcją informacyjną. Szacunki muszą brać pod uwagę koszty stworzenia powiadomienia i jego masowej wysyłki zarówno drogą pocztową jak i elektronicznie. Kancelarie prawne, doradzające przedsiębiorcom telekomunikacyjnym zwracają uwagę na to, że cała operacja będzie rzekomo bardzo kosztowna dla społeczeństwa.
Urzędy zgodnie nie widzą problemu
Z odmiennego punktu widzenia na sprawę patrzy Urząd Komunikacji Elektronicznej. Interpretując podwyżkę stawki podatku VAT, UKE nie widzi on możliwości zerwania przez abonenta dotychczasowej umowy z operatorem, gdyż obowiązek informacyjny dotyczy zmiany ceny usługi, a zmiana stawki podatku jest w opinii Urzędu zewnętrzną względem cennika usług, zmianą przepisów prawa. Wnosząc projekt zmiany ustawy z dnia 9 września 2010, który ma wprowadzić nową 23% stawkę podatku VAT w miejsce obecnie obowiązującej, Ministerstwo Finansów również nie zauważa obaw firm branży telekomunikacyjnej i nie tylko. Podobnym przecież obowiązkom podlegają inni przedsiębiorcy, którzy są dostawcami energii, mediów lub świadczą usługi w ramach abonamentów.
Jan Petersen
-
„Był czas, że każdy chciał wejść w produkcję gier. Jednak jak każda bańka, musi kiedyś pęknąć” – wiceprezes Ice Code Games, Mateusz Pilski
-
„Chcemy aby MediSensonic było firmą globalną, oferującą najwyższej jakości urządzenia technologiczne” – Marcin Malinowski, wiceprezes MediSensonic
-
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce zadebiutuje na GPW. Poznaj historię Żabki, która rozwija biznes od 26 lat