41 proc. firm nie korzysta z usług prawników
Krajowa Rada Radców Prawnych zleciła badania z których wynika, że 41 proc. przedsiębiorców z Polski nie korzysta z pomocy prawników. Co więcej, 70 proc. z nich w ogóle nie zamierza podjąć takiej współpracy w przyszłości.
Najgorsza sytuacja jest wśród firm jednoosobowych – aż 87 proc. z nich nie korzysta z usług prawników, z kolei w przypadku firm 2-9 osobowych odsetek ten wynosi 71 proc. Według prezesa KRRP Macieja Bobrowicza, główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest przekonanie przedsiębiorców, że poradzą oni sobie sami, szczególnie z problemami prawnymi w kontakcie z administracją.
Z przytoczonych badań wynika również, że biznesmeni nie mają tak naprawdę wiedzy, jaką rolę prawnik mógłby spełnić w ich firmach. Zapytani o to, jaką rolę w ich firmie miałby pełnić prawnik w większości odpowiadają: przygotowywałby odpowiedzi na różne pisma urzędowe. Tylko 3 proc. z nich zadeklarowało, że prawnik miałby się zająć przygotowywaniem umów z kontrahentami.
Ponadto właściciele małych i średnich firm uważają, że prawnik jest w ich firmie zbędny, a oni sami poradzą sobie w zawiłościami prawnymi. Niestety częste nowelizacje i zmiany prawa weryfikują to przekonanie. Przedsiębiorcy zwracają także uwagę, że w wielu przypadkach od skorzystania z pomocy prawników odstraszają ich wysokie ceny ich usług.
Samorząd radców prawnych wraz z PKPP Lewiatan postanowił więc zorganizować akcję pt. „Niebieski Parasol dla Biznesu”, której celem jest udzielanie właścicielom małych firm porad prawnych oraz promocja wśród nich profesjonalnej pomocy prawnej.
Akcja organizowana jest w dniach 29 września – 1 października br., a patronat nad nią objęło Ministerstwo Sprawiedliwości. Darmowe konsultacje można otrzymać w 40 biurach samorządu na terenie całego kraju oraz w siedzibach PKPP Lewiatan.
Lista punktów z poradami prawnymi można znaleźć tutaj.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
[email protected]
-
„Był czas, że każdy chciał wejść w produkcję gier. Jednak jak każda bańka, musi kiedyś pęknąć” – wiceprezes Ice Code Games, Mateusz Pilski
-
„Chcemy aby MediSensonic było firmą globalną, oferującą najwyższej jakości urządzenia technologiczne” – Marcin Malinowski, wiceprezes MediSensonic
-
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce zadebiutuje na GPW. Poznaj historię Żabki, która rozwija biznes od 26 lat