Co trzeci przedsiębiorca to kobieta
Polki muszą się aktywizować zawodowo. Pomimo że statystycznie kobiety są lepiej wykształcone niż mężczyźni, o wiele trudniej im znaleźć pracę. Za jedną z przyczyn podaje się niewielką liczbę ofert skierowanych głównie do Pań.
Główne problemy to brak odpowiednich rozwiązań, które pozwoliłyby kobietą na rozwój zawodowy bez konieczności rezygnowania z macierzyństwa. Przy obecnym porządku prawnym, Panie muszą dokonywać wyboru – dom, albo kariera. Trudno się z tym nie zgodzić. Niemniej należy wypracować taki kompromis, który pozwoliłby na wykorzystanie potencjału kobiet, jednocześnie nie zwiększając ewentualnych kosztów przedsiębiorców.
W tym celu musi się zwiększyć liczba przedszkoli i żłobków. Ponadto winno się uelastycznić przepisy o czasie pracy, tak by uwzględniały potrzeby rodziców. Ponadto należałoby wydłużyć obecność kobiet na rynku. Ten ostatni postulat, często jest nieakceptowany przez kobiety, ponieważ wiąże się z przesunięciem wieku emerytalnego.
Polska liderem
Statystyka pokazuje, że 94% pań w Polsce ma wykształcenie średnie. Wśród menedżerów i dyrektorów 35%, a wśród przedsiębiorców 36% stanowią kobiety. To więcej niż w Niemczech (28%) i Szwecji (26%) – państw uznawanych za wzór w kwestii aktywizacji przedsiębiorczości płci pięknej.
Z drugiej strony średni czas pozostawania bez pracy jest wyższy niż u mężczyzn. W 2009 roku co 6 kobieta i co 10 mężczyzna nie mógł znaleźć zatrudnienia dłużej niż 2 lata. Średni czas poszukiwania pracy dla kobiet wynosi 10,5, a dla panów nieco ponad 8 miesięcy. W dużej mierze wynika to z niewielkiej liczby ofert pracy kierowanych stricte do płci pięknej. Np. poszukujemy dyrektora, kierownika, inżyniera. Lewiatan podaje, że panie mogą liczyć na posadę asystentki lub sekretarki. Z kolei „sfeminizowane” zawody (nauczycielka, pielęgniarka, opiekunka) są raczej nisko płatne.
Temat aktywizacji Polek poruszany jest na debatach realizowanych z inicjatywy PKPP Lewiatan – Czas na kobiety. Podkreśla się na nich coraz ważniejszą rolę kobiety w nowoczesnej gospodarce oraz zwraca uwagę na główne problemy, z jakimi borykają się Panie pragnące rozwijać się zawodowo.
Łukasz Piechowiak
Bankier.pl
-
„Był czas, że każdy chciał wejść w produkcję gier. Jednak jak każda bańka, musi kiedyś pęknąć” – wiceprezes Ice Code Games, Mateusz Pilski
-
„Chcemy aby MediSensonic było firmą globalną, oferującą najwyższej jakości urządzenia technologiczne” – Marcin Malinowski, wiceprezes MediSensonic
-
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce zadebiutuje na GPW. Poznaj historię Żabki, która rozwija biznes od 26 lat
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Od pasji do biznesu. Założyciele LockMe dla escape roomów zdominowali polski rynek i teraz stawiają mocniej na ekspansję
-
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce zadebiutuje na GPW. Poznaj historię Żabki, która rozwija biznes od 26 lat
-
Sukces młodej polskiej firmy. AutonomyNow uruchamia seryjną produkcję systemów AI dla branży motoryzacyjnej
-
Nowy bolid studentów Politechniki Warszawskiej. Powalczy w międzynarodowych zawodach