Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czy dopełnić formalności w związku z byłym pełnomocnictwem?

Moja mama prowadziła działalność gospodarczą. Byłam jej pełnomocnikiem. Umowa pełnomocnictwa była zgłoszona tylko do urzędu skarbowego, teraz mama dowiedziała się, że powinna mnie zgłosić także w ZUS. Jaka jest szansa, że ZUS się o tym nie dowie?

Na wstępie trzeba powiedzieć, że pełnomocnictwem nazywamy swoistego rodzaju jednostronne oświadczenie woli jednej osoby (mocodawcy), co do innej osoby (pełnomocnik) w zakresie podejmowania przez nią działania w imieniu i na rzecz mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Co do zasady, bez przedłożenia umocowania zarówno w urzędzie skarbowym, jak i w ZUS, osoba nie powinna występować w imieniu przedsiębiorcy i podejmować działania zgodne z obowiązkami prowadzącego działalność gospodarczą. Z drugiej jednak strony, brak pełnomocnictwa w ZUS nie oznacza, że czynności odprowadzania składek i ich skutki są nieważne z punktu widzenia prawa. Przy założeniu, że składki były opłacane w terminie, brak pełnomocnictwa nie powinien spowodować żadnych konsekwencji prawnych dla mocodawcy i jego pełnomocnika. Dla dopełnienia formalności warto by było przedstawić takie pełnomocnictwo również w ZUS.

Podstawa prawna: Ustawa – Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 Nr 16, poz. 93 ze zm.)

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.