Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czy muszę podawać pracodawcy swój NIP?

W zeszłym roku pracowałem przez kilka miesięcy, przy czym nie podałem pracodawcy swojego nr NIP, ponieważ jeszcze go nie posiadałem. Czy w tym przypadku poniosę ja obowiązek uiszczenia tego podatku? Czy mogę jeszcze pracodawcy zgłosić mój nr NIP?

Numer NIP należy podać pracodawcy jak najszybciej. Numer NIP to numer identyfikacji podatkowej nadawany przez urząd skarbowy w ramach Krajowej Ewidencji Podatkowej. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne i inne podmioty, które są podatnikami oraz płatnikami podatków, a także składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne – innymi słowy osoby, które podjęły zatrudnienie. Pracodawcy rozliczający pracownika i opłacający za niego składki bezwzględnie muszą posiadać numer NIP, gdyż to na jego podstawie dokonują zgłoszenie rejestracyjnego płatnika i podatnika składek.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. nr 142, poz. 702 z późn. zm.).

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.