Czy na Rp-7 musi być firmowa pieczątka?
Spółka cywilna nie istnieje od 2002 roku, ale posiadam akta pracownicze. Czy mogę wystawiać byłym pracownikom Rp-7 tylko podpisując się czytelnie nazwiskiem i imieniem? Czy mogę to zrobić jako osoba fizyczna? Czy ZUS będzie honorował taki druk bez firmowej pieczątki?
Rp-7 jest dokumentem potwierdzającym wysokość wynagrodzeń. Jest również zaświadczeniem o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wystawianym przez pracodawcę albo prawnego następcę pracodawcy, syndyka bądź likwidatora.
Osoba nie będącą pracodawcą nie jest uprawniona do wystawienia tego rodzaju dokumentu. Wystawienie dokumentu wprowadzającego w błąd urzędnika państwowego jest traktowane w kodeksie karnym jako oszustwo. ZUS nie ma prawa honorować takiego dokumentu, nawet jeśli został on sporządzony w dobrej wierze. Zaświadczenie może wystawić natomiast następca prawny lub instytucja przechowująca dokumenty po likwidowanym zakładzie pracy. Jeżeli były pracownik nie jest w stanie zdobyć dokumentacji Rp-7, wówczas może przedłożyć do ZUS legitymację ubezpieczeniową zawierającą wpisy o zatrudnieniu lub wynagrodzeniu lub kartę wynagrodzeń z tego okresu (oczywiście opatrzoną firmową pieczątką).
Podstawa prawna: Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 ze zm.).
Przemysław Gogojewicz
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Jak obliczyć staż pracy? Podpowiadamy, jak nie popełnić błędu
-
Nienormowany czas pracy, czyli co oznacza dla pracownika i pracodawcy
-
Cykl Edukacyjny: obligacje skarbowe jako bezpieczna forma lokowania oszczędności
-
Cykl Edukacyjny: Inwestowanie Oszczędności. Rozpoczynamy serię artykułów o lokowaniu kapitału