Czy trzeba uiszczać opłatę produktową za opakowania, w których się wysyła towar?
Czy prowadząc sprzedaż wysyłkową, sklep internetowy trzeba uiszczać opłatę produktową za opakowania, w których się wysyła towar?
Produkt wysyłany drogą internetową nie podlega opłacie produktowej, gdyż w rozumieniu ustawy o produktach niebezpiecznych, oraz ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami, oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej nie ma żadnej wzmianki wskazującej, iż takowa opłata powinna być pobierana. Zgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami, oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. 2001.63.639), opłatą produktową objęci są importerzy oraz wytwórcy produktów, zwani dalej „przedsiębiorcami”, wprowadzającymi na rynek krajowy produkty, które nie można sprzedawać bez opakowań. Chodzi tutaj o tego rodzaju produkty jak paliwa płynne, gazy, oleje smary, gdzie obowiązek opakowania wydaje się być koniecznym.
Przez „przedsiębiorcę” wprowadzającego na rynek krajowy, produkty w opakowaniach rozumie się także przedsiębiorcę prowadzącego jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub jednostki handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2 sprzedającego produkty tam pakowane.
Zatem nie ma realnych podstaw prawnych, aby przy sprzedaży internetowej trzeba by było uiszczać opłatę produktową.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
Przemysław Gogojewicz
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników
-
Znane-nieznane nazwiska kobiet biznesu. Historie przedsiębiorczych kobiet, których być może nie znajdziesz na pierwszych stronach gazet