Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czym są badania marketingowe?

Prowadzenie badań marketingowych jest domeną nie tylko wielkich przedsiębiorstw, ale powinno być ważnym elementem marketingowym każdej firmy.

Cel badań

Prowadzenie badań marketingowych ma na celu:

1.  Określenie potencjalnych klientów i znalezienie najlepszego sposobu dotarcia do nich. W tym celu można podzielić rynek na pewne kategorie:

  • producenci,
  • sektor usług,
  • instytucje rządowe,
  • sektor publiczny,
  • przedsiębiorstwa polskie na rynku

2.  Opis, ocenę i wyznaczenie rynków docelowych.

W tym punkcie trzeba skoncentrować się na charakterystyce klientów firmy, na poszczególnych rynkach docelowych.

3.  Wybór produktów.

Zanim wybierzesz

W  tym punkcie należy odpowiedzieć na kilka podstawowych dla każdej firmy pytań.

Po pierwsze, powinniśmy się dowiedzieć jakie produkty najczęściej kupowane są przez naszych klientów. Co powoduje to, że właśnie one są wybierane najczęściej. Być może powodem jest lepsze, ładniejsze opakowanie albo też większe nakłady na reklamę danego produktu.

Po drugie, powinniśmy zastanowić się dlaczego klient powinien kupić właśnie nasze produkty a nie inne? Co wyróżnia właśnie te produkty od konkurencyjnych produktów istniejących na rynku? Badanie pozwolą nam na znalezienie odpowiedzi na pytanie jak postrzegana jest marka naszego produktu w oczach klientów.

Po trzecie, dzięki zastosowaniu odpowiednich pytań możemy znaleźć odpowiedź na to, co powinniśmy uczynić, aby klienci kupowali chętniej ten produkt a nie inny. Klienci chętnie zdradzają swoje preferencje przy okazji badań marketingowych połączonych z wręczaniem próbek produktów, upominków w postaci długopisów z nadrukiem, na którym znajdzie się nazwa firmy czy produktu itp.

Po czwarte, dzięki badaniom marketingowym możemy ustalić odpowiedni dla danego produktu poziom ceny, które pozwoliłby nam uzyskać jak najwyższą sprzedaż przy jak największych zyskach.

Po piąte, można stwierdzić jaka jest najlepsza dla danego produktu jego dystrybucja, tak aby była mniej kosztowna a bardziej efektywna. Można też określić najbardziej oczekiwane i uznawane przez klientów sposoby sprzedaży.

Ponadto przy okazji prowadzenia badań, a zwłaszcza w momencie uzyskania wyników warto zadać sobie pytania dotyczące tego, jak być widocznym na nowym rynku, do jakich organizacji warto należeć, by móc stworzyć sieć partnerów czy jakie formy reklamy należy wykorzystać, aby przyniosła ona jak największe zyski bowiem wiadomo, że jest to najbardziej kosztowna forma promocji.

We wszystkich tych pytaniach i stwierdzeniach należy uwzględniać przede wszystkim cele sprzedaży i planowany zysk.

Jeżeli chcemy bliżej przyjrzeć się definicji badań marketingowych to oznacza ona systematyczne gromadzenie, zapisywanie i analiza danych, dotyczących zagadnień, związanych z marketingiem towarów i usług.

Badania marketingowe bywają często mylone z badaniami rynku, podczas gdy to drugie określenie ma o wiele węższy charakter (badanie rynku oznacza mierzenie jego rozmiaru, struktury, konkurencji itp.).

Badanie marketingowe ma w zasadzie dwa cele:

  • zmniejszenie niepewności w trakcie procesu planowania,
  • kontrola wykonania planu, który został wprowadzony do realizacji.

Ustalanie wielkości rynku

Ustalenie wielkości rynku polega na określeniu (ilościowo lub wartościowo) maksymalnej sprzedaży, jaka jest możliwa dla wszystkich firm, działających na danym rynku, w danym okresie i przy danych warunkach ekonomicznych.

Wielkość rynku oblicza się ze wzoru:

                               W = n x q x c                                    gdzie:

W – wielkość rynku określona wartościowo,
n – liczba ludzi kupujących dany produkt,
q – średnia ilość produktu kupowana przez jednego klienta,
c – średnia cena jednostki produktu

Etapy badań marketingowych

Istnieje kilka najważniejszych etapów, według których należy postępować prowadząc badania marketingowe. Wyróżniamy:

I.  Fazę przygotowania badań, w której skład wchodzą:

1.  Analiza i określenie problemu badawczego oraz celu badań.

2.  Określenie źródła informacji oraz dobór próby.

3.  Wybór metody oraz konstrukcja instrumentu pomiaru (analiza źródeł wtórnych, badania pierwotne).

II.  Fazę realizacji badań, w której skład wchodzą:

1.  Zbieranie informacji, pomiar próbny, poprawa instrumentu badawczego i przeprowadzenie badań.

2.  Opracowanie danych.

3.  Analiza i interpretacja danych.

4.  Prezentacja wyników.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.