Ile firm ma komputer i dostęp do internetu?
W ubiegłem roku 93 proc. przedsiębiorstw miało komputery, w tym roku wskaźnik ten wzrósł do 97 proc. Daje nam to jednak dopiero siódme miejsce od końca wśród krajów europejskich – wynika z danych GUS. „Nie podlega dyskusji, że w dobie Internetu wszystkie firmy powinny mieć komputery” – mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomista PKPP Lewiatan.
„Poprawił się również dostęp firm do Internetu. W 2010 roku miało go już 96 proc. przedsiębiorstw, wobec 90 proc. w ubiegłem roku. Ale i w tej kategorii zajmujemy ósme miejsce od końca w Europie. Dostęp do Internetu mają wszystkie duże firmy. Natomiast 5 proc. małych przedsiębiorstw z Internetu nie korzysta. Najgorzej sytuacja wygląda, co dziwi, w sektorze zakwaterowania i wyżywienia, czyli w hotelach i restauracjach. Trudno sobie wyobrazić jak informować o ofercie, jak budować pozycję konkurencyjną na rynku jeśli firma nie ma dostępu do sieci.
Dzisiaj Internet służy firmom głównie do kontaktów z organami administracji publicznej i bankami. Korzystanie z usług bankowych za pośrednictwem Internetu deklaruje 85 proc. przedsiębiorstw, co powinno pozwolić na obniżenie kosztów usług bankowych.
Ciągle tylko 65,5 proc. firm ma własną stronę internetową. Nawet w takiej branży jak informacja i komunikacja własną stronę internetową ma 91 proc. firm. Znacznie gorzej jest w firmach budowlanych i handlowych. W tej kategorii też lokujemy się na szarym końcu w Europie. Tymczasem brak strony internetowej osłabia wiarygodność przedsiębiorstwa (dzisiaj brak strony to właściwie brak firmy na rynku) i pozbawia je możliwości wykorzystywania szans rynkowych. Z informacji uzyskanych od przedsiębiorstw wynika, że własna strona internetowa służy przede wszystkim do informowania klientów o produktach i ich cenach (42 proc.) oraz ofertach pracy. ( 9 proc.).
Polskie przedsiębiorstwa, chociaż mają coraz większy dostęp do nowoczesnych technologii informacyjno-telekomunikacyjnych to jednak ciągle jeszcze nie potrafią ich efektywnie wykorzystywać dla potrzeb biznesowych” – dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Źródło: PKPP Lewiatan
-
„Był czas, że każdy chciał wejść w produkcję gier. Jednak jak każda bańka, musi kiedyś pęknąć” – wiceprezes Ice Code Games, Mateusz Pilski
-
„Chcemy aby MediSensonic było firmą globalną, oferującą najwyższej jakości urządzenia technologiczne” – Marcin Malinowski, wiceprezes MediSensonic
-
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce zadebiutuje na GPW. Poznaj historię Żabki, która rozwija biznes od 26 lat