Jak amortyzować meble biurowe w firmie?
Czy w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, meble biurowe zakupione na osobne faktury:
- przy wartości do 3.500 PLN mogą być amortyzowane jednorazowo,
- przy wartości powyżej 3.500 PLN muszą być amortyzowane z uwzględnieniem stawek amortyzacyjnych?
Przy wartości do 3 tys. zł podatnik może zastosować amortyzację jednorazową. W przypadku mebli biurowych, których wartość przekracza 3,5 tys. zł stosuje się stawki amortyzacyjne. Tutaj ważne jest, aby dokładnie określić kwotę brutto bądź netto. W obrocie gospodarczym nieoznaczona kwota jest zawsze dorozumiana jako brutto.
Zgodnie z art. 22 k ust. 7-11 updof, podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, oraz wartości niematerialnych i prawnych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie z art. 22d. 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 zł. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Podstawa prawna: Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)
Przemysław Gogojewicz