Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak ustalić wartość pierwotną znaku towarowego?

Nasza firma posługuje się nazwiskiem, które ją wypromowało. Człowiek ten już nie żyje, w związku z czym obecny właściciel firmy płaci żonie zmarłego 1,5 tys. zł miesięcznie. Umowę zawarto na czas nieokreślony. Jak ustalić wartość pierwotną tego znaku towarowego w celu przeprowadzenia amortyzacji?

Wartość początkową znaku towarowego należałoby ustalić na chwilę uzyskania z Urzędu Patentowego pozwolenia na jego użytkowanie. Przeprowadzanie amortyzacji znaku towarowego jest bardzo kontrowersyjną sprawą z punktu widzenia prawa, a szczególnie ustawy prawo własności przemysłowej. Proszę pamiętać, że znak towarowy to wartość niematerialna i prawna. A jak z praktyki wynika, z tym właśnie urzędy skarbowe mają najwięcej kłopotu, zwłaszcza z określeniem momentu, od którego znak towarowy może być amortyzowany. Z wyjaśnień Urzędu Skarbowego w Dębicy (z 7.07.2004 r.; sygn. PO IV-423/8/2004) wynika, że dopiero po otrzymaniu potwierdzenia rejestracji znaku towarowego i objęciu go prawami ochronnymi na podstawie decyzji Urzędu Patentowego będzie możliwe wprowadzenie go do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych oraz rozpoczęcie od następnego miesiąca naliczania amortyzacji w koszty uzyskania przychodów. Z kolei w wyjaśnieniach Izby Skarbowej w Rzeszowie (z 8.10.2004 r.; sygn. IS.I/3-423/20/04) wynika iż spółka może amortyzować znak towarowy od momentu skutecznego przeniesienia tego prawa na spółkę, niezależnie od daty wpisu do rejestru zmiany podmiotu uprawnionego. A zatem rozbieżności w tym zakresie są duże. Proszę pamiętać, że znakiem towarowym jest każde oznaczenie przedstawione w sposób graficzny lub takie, które da się w sposób graficzny wyrazić, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżniania w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od tego samego rodzaju towarów innych przedsiębiorstw. Może to być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2001. nr 49., poz 508 z późn. zm.)

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.