Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak zdobyć pieniądze na własny e-biznes?

Wszyscy zajmujący się e-biznesem lub planujący działania związane z rozwojem nowych technologii mają szansę  na skorzystanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (działanie 8.1 oraz 8.2). Kolejny nabór wniosków to szansa na pozyskanie milionów na e-usługi, dlatego warto dobrze się do niego przygotować. Tym bardziej, że w tym roku  odbędzie się tylko jeden konkurs na e-projekty.

Konkursy adresowane są do mikro i małych przedsiębiorców, którzy mogą otrzymać dotacje na dwa rodzaje działalności. W ramach działania 8.1 (Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej – stworzenie i wdrożenie e-usługi) Unia dofinansuje projekty polegające na świadczeniu usług drogą elektroniczną (usług cyfrowych) oraz tworzenie produktów cyfrowych niezbędnych do świadczenia tych usług. W ramach działania 8.2 (Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B) można otrzymać pieniądze na tworzenie usług elektronicznych dla przedsiębiorstw oraz między przedsiębiorstwami (tzw. Business–to-Business – B2B), czyli po prostu usprawnianie procesów biznesowych.

Nabór wniosków w ramach działania 8.1 PO IG będzie przeprowadzony od 30 lipca do 30 września 2010 r., a w ramach działania 8.2 potrwa od 29 października do 30 listopada, zatem jest jeszcze czas, aby się do niego przygotować.

– Przedsiębiorca powinien zacząć od pomysłu na własny e-biznes i odpowiedzi na pytanie czy – w ramach istniejących programów – może otrzymać dofinansowanie. Jeśli jest szansa, to kolejnym etapem jest zapoznanie się z dokumentami formalnymi, a następnie przygotowanie wniosku – mówi Mariusz Kłobucki, prezes zarządu Europejskiego Centrum Doradztwa Finansowego, firmy doradczej pomagającej w pozyskaniu e-dotacji, która w poprzednim naborze pisała wnioski dla 40 zwycięskich projektów z działania 8.1. – Wielu zgłaszających się do nas przedsiębiorców przeraża skomplikowana dokumentacja, a procedura konkursowa wydaje się nie do przejścia. Pomagamy im przebrnąć przez sprawy formalne, cały czas podkreślając, że o dofinansowaniu projektu decyduje jego jakość, innowacyjność i efektywność ekonomiczna – dodaje Kłobucki.

Źródłem sukcesu w aplikowaniu o dotacje w ramach działania 8.1 oraz 8.2 jest przede wszystkim właściwe zrozumienie samej koncepcji e-usługi i jej odpowiedni opis, a także dobrze opracowany model biznesowy oraz harmonogram rzeczowo-finansowy. To wielka szansa dla wszystkich firm informatycznych, programistów, grafików i e-marketingowców. Jeszcze większe możliwości uzyskania dofinansowania mają przedsiębiorcy poniżej 27 roku życia, których objęto specjalnymi względami. W nowym naborze do wzięcia będzie około 200 milionów złotych. Przedsiębiorca może złożyć tylko jeden wniosek o dotacje w ramach każdego działania.

Trzeba jednak pamiętać,  że w tym naborze na dofinansowanie e-usług zmieniły się nie tylko kryteria wyboru projektów, ale także procedura ich składania. Zgodnie z informacją Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, przedsiębiorcy już nie będą musieli osobiście dostarczać dokumentów i oczekiwać w kolejkach. Składanie wniosków ma odbywać się tylko przez Internet, a data złożenia nie będzie miała wpływu na przyznanie dofinansowania.

W 2010 roku wszyscy chcący otrzymać pieniądze z UE na e-usługi muszą stosować  się do nowych kryteriów. Najważniejsze zmiany dotyczą  wielkości udzielanego wsparcia, a mianowicie:

1. Ograniczono maksymalny poziom dofinansowania z 85% do 80% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną i mającego nie więcej niż 27 lat, oraz do 70 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem dla pozostałych Wnioskodawców.

2. Ograniczono maksymalną  wartość wydatków kwalifikowanych projektu z 1 mln zł do 700 tys. zł.

3. Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się maksymalnie o kwotę  490 tys. zł (560 tys. zł dla mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną i mającego nie więcej niż 27 lat) – w porównaniu z kwotą 850 tys. zł, o jaką można było wnioskować w poprzednich naborach.

4. Wprowadzono zmiany polegające na podziale kryteriów na merytoryczne obligatoryjne i merytoryczne fakultatywne (punktowe). Wszystkie dotychczasowe kryteria merytoryczne przeniesione zostały do kryteriów merytorycznych obligatoryjnych. Ponadto, dodano trzy nowe kryteria, które są związane z przedstawionym w projekcie modelem biznesowym i dotyczą powodzenia rynkowego, trwałości oraz rentowności wdrażanej e-usługi. Kryteria zostały  sformułowane w następujący sposób:

– przedstawiony opis modelu biznesowego uwiarygodnia powodzenie rynkowe projektu, 

– projekt będzie rentowny w okresie trwałości,
– w  ramach projektu Wnioskodawca będzie osiągał przychody przynajmniej z dwóch źródeł związanych ze świadczeniem e-usług.

Kryteria merytoryczne fakultatywne dotyczą stopnia zaawansowania złożoności i unikatowości tworzonej w ramach projektu e-usługi, a także dywersyfikacji źródeł  przychodów generowanych przez projekt oraz rynków docelowych planowanej e-usługi.  Na etapie oceny merytorycznej możliwe będzie otrzymanie punktów fakultatywnych za spełnienie następujących kryteriów:

– przychody ze sprzedaży powierzchni reklamowych nie stanowią czynnika decydującego o rentowności projektu (20 punktów),
– e-usługa świadczona będzie zarówno dla odbiorców krajowych, jak i zagranicznych (10 punktów),
– projekt polega na przygotowaniu, wdrożeniu i świadczeniu zaawansowanych e-usług o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym (50 punktów),
– podstawowa funkcjonalność planowanej e-usługi odpowiada na niezagospodarowaną dotychczas niszę rynkową, poprzez zaspokajanie zasadniczej potrzeby grupy docelowej, która nie może być zaspokojona przez inne usługi lub produkty aktualnie dostępne na rynku (20 punktów).

– Jak odnieść sukces w e-biznesie?

– 335 pomysłów otrzyma dotację na e-biznes

– Pieniądze na start w e-biznesie. Co nowego?

– Po dotacje na e-biznes tylko przez Internet

Więcej informacji na: www.parp.gov.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.