Kiedy należy księgować zakupy kartą kredytową?
Płacąc kartą kredytową za zakupy na potrzeby firmy, właściwie płacimy za nie w chwili zakupu. Kiedy należy księgować takie zakupy na potrzeby VAT i podatku dochodowego, czy w chwili otrzymania faktury, czy zapłacenia za nią?
Operacje takie powinno się ewidencjonować dopiero z chwilą otrzymania faktury VAT za zakupiony towar. Podobne zdanie prezentuje Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z 13 czerwca 2001 r. w sprawie I SA/Gd 2127/98 stwierdził, że przepis art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiący, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nie oznacza, że w rachunek kosztowy można ująć wydatki, które nie są należycie udokumentowane. Zgodnie z nim warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest ich właściwe udokumentowanie, w sposób wskazany w ustawie o VAT, czyli za pomocą dowodów księgowych.
Dowodami księgowymi są np. faktury VAT potwierdzające rzeczywisty zakup towaru. Dlatego też nawet papierowe potwierdzenia płatności dokonanych kartą kredytową nie mogą stanowić dowodu księgowego u prowadzących księgi przychodów i rozchodów. Wydatki powinny być zaksięgowane w dacie otrzymania faktury bez względu na fakt, że faktura ta została otrzymana w innym miesiącu niż był dokonywany zakup.
Podstawa prawna: Ustawa o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 353 ze zm.)
Przemysław Gogojewicz
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Pierwszy biurowiec w Polsce w całości zasilany czystą energią. ESCOlight wspiera inicjatywy dekarbonizacyjne
-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników