Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Kobieta a własny biznes

Aktywność, otwartość na innowacje, niezależność i komunikatywność to główne atuty kobiet prowadzących własne firmy. Doceniamy elastyczne godziny pracy i umiemy je dobrze zagospodarować.

Chętnie i efektywnie korzystamy z nowoczesnych rozwiązań i technologii, które traktujemy jak sprzymierzeńców w rozwoju naszej działalności. Więcej rozmawiamy i słuchamy, a naszym sposobem na sukces jest komunikacja. Jesteśmy optymistkami, wierzymy w nasze możliwości już w momencie zakładania własnego biznesu.

Tak wygląda przedsiębiorczość kobiet na podstawie badań małych firm, zrealizowanych na zlecenie UPC Polska, dostawcy usług telekomunikacyjnych dla biznesu.

Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce

Sektor MSP i mikroprzedsiębiorstw to 99,8 proc. ogólnej liczby firm funkcjonujących aktualnie na Polskim rynku. Co ważne, te firmy wytwarzają prawie 50 proc. produktu krajowego brutto. Wśród tych firm 40 proc. prowadzonych jest przez kobiety.

Niezależność przede wszystkim

Jak wynika z badania, dla kobiet największe znaczenie ma niezależność, która jest głównym motywatorem do prowadzenia własnej działalności. Choć jest to istotna wartość także dla męskiej części społeczeństwa, nie jest ceniona przez nich tak wysoko (77 proc. kobiety i 68 proc. mężczyźni). Kolejnym powodem, który kobiety biorące udział w badaniu uznały za bardzo istotny, jest elastyczność godzin prac (55 proc. kobiety i 38 proc. mężczyźni) – jest ona idealnym rozwiązaniem dającym możliwość pogodzenia życia rodzinnego oraz pasji z rozwojem zawodowym.

Pasje są wysoko stawiane przez kobiety w hierarchii ważności – właścicielki firm chcą wykonywać pracę zgodną z ich zainteresowaniami (55 proc. kobiety i 38 proc. mężczyźni). To ewidentny dowód na to, że kobiety mają bardziej sprecyzowane oczekiwania, jak również dużą świadomość swoich potrzeb.

Kobiety aktywniej prowadzą swoje firmy. Nie jest dla nikogo zaskoczeniem, że panie potrafią lepiej organizować pracę i zarządzać czasem. Wyniki naszego panelu potwierdzają również, że kobiety są bardziej innowacyjne i przedsiębiorcze, niż mężczyźni. Mają wiarę w powodzenie swojego biznesu już w momencie jego zakładania, jak również potem osiągają większą satysfakcję jako niezależni przedsiębiorcy – mówi Patrycja Gołos, dyrektor ds. komunikacji, UPC Polska.

Prowadzenie własnej firmy kobiety postrzegają również jako możliwość osiągania wyższych dochodów i pełniejszej samorealizacji. Co ciekawe, panie zdecydowanie bardziej wierzą w powodzenie swoich przedsięwzięć (61 proc. kobiety i 36 proc. mężczyźni).

Czego się obawiamy?


Przeglądając wyniki związane z obawami towarzyszącymi założeniu własnej firmy, ponownie możemy zauważyć różnice w argumentacji płci. Dla kobiet mniejsze znaczenie mają obawy związane z czynnościami administracyjnymi i skomplikowanymi formalnościami związanymi z prowadzeniem oraz założeniem firmy (19 proc. mężczyźni  i 14 proc. kobiety), natomiast wśród różnic pierwszy na plan wysuwają się obiekcje dotyczące zarządzania zespołem, rozumiane jako odpowiedzialność za pracowników (9 proc. mężczyźni i 3 proc. kobiety). Dla wszystkich jednak, świadomość kosztów związanych z prowadzeniem działalności jest niewątpliwie największą barierą związaną z rozwojem przedsiębiorczości (45 proc.).

Satysfakcja jest kobietą

Aż 89 proc. kobiet jest zadowolonych z faktu prowadzenia działalności na własna rękę (dla porównania tylko 75 proc. mężczyzn). Zwraca uwagę także fakt, że wśród panów aż 25 proc. jest niezadowolonych jako pracujący „na swoim”, podczas gdy wśród pań ten odsetek wynosi tylko 12 proc.

Otwartość na innowacje

Przyglądając się wynikom badania w części związanej ze sposobami dotarcia do klientów, wyraźnie widać proaktywną naturę kobiet. Panie częściej i efektywniej wykorzystują nowoczesne kanały komunikacji, takie jak na przykład internet.

Obecność w wyszukiwarkach to ważne narzędzie do komunikacji z klientami dla 63 proc. kobiet i tylko 47 proc. mężczyzn. Prawie połowa kobiet prowadzących firmę pozycjonuje swoje strony w Internecie, dla porównania – tylko 23 proc. panów.  Z portali społecznościowych, jako kanału komunikacji korzysta aktywnie 23 proc. pań i 16 proc. panów.

Kobiety stawiają na nowoczesną komunikację

Kobiety większą wagę przykładają do komunikacji ogólnie i być może z tego powodu częściej korzystają z telefonów komórkowych (97 proc. kobiety i 46 proc. mężczyźni)  i stacjonarnych (49 proc. kobiety i 2 proc. mężczyźni). Wysoki jest także odsetek pań korzystających z Internetu stacjonarnego, gdzie proporcje kształtują się następująco: 79 proc. kobiety i 37 proc. mężczyźni.

Niewątpliwie można uznać, że kobiecym sposobem na przedsiębiorczość jest komunikacja – to wśród Pań znajdziemy największy odsetek korzystających z narzędzi nowoczesnej komunikacji elektronicznej (Internet, telefon, komunikatory, portale społecznościowe, etc.). Nie bez znaczenia jest fakt, że Panie świadomie i bardzo powszechnie wykorzystują nowoczesne kanały komunikacji w promowaniu swojego biznesu i dotarciu do potencjalnych klientów. To świadczy o otwartości na zmiany i dużej elastyczności kobiet, która decyduje o być albo nie być firmy na konkurencyjnym rynku – dodaje Patrycja Golos.

Rolę internetu jako źródła dotarcia do potencjalnych klientów docenia aż 25 proc. pań i tylko 12 proc. panów. Mężczyźni z kolei, jako skuteczniejsze postrzegają rekomendacje – 73 proc. mężczyźni i 63 proc. kobiety.

Przedsiębiorcze kobiety są jakby naturalnie zahartowane, albo wręcz wyluzowane: nie reagują nagle, z napięciem, siłą – jak mężczyźni – lecz podchodzą do spraw „na dłuższą metę i przetrwanie”, co powoduje, że właśnie na dłuższym dystansie życiowym osiągają więcej satysfakcji oraz potrafią czerpać radość z drobnych postępów lub zdarzeń. To ostatnie, mimo usilnych starań terapeutów, filozofów, ale i coachów, jest dla wielu mężczyzn niestety nieosiągalne – podsumowuje Robert Krool, ekspert w dziedzinie przywództwa i przedsiębiorczości.

Kocham moje miasto, a w nim

Pani Barbara z Kazimierza Dolnego, 15 lat temu podjęła decyzję o rozwinięciu własnej firmy (chce pozostać anonimowa). Jej główną działalnością jest wynajem pokoi dla przyjeżdżających turystów. Kocham Kazimierz, nie chciałam stąd wyjeżdżać, miałam dwójkę małych dzieci, moim pragnieniem było spędzanie z nimi jak najwięcej czasu. Żadna praca na etacie nie była w stanie dać mi takiej wolności czasowej, jak moja działalność. Poza tym bardzo lubię ludzi, chętnie opowiadam przyjezdnym o naszym mieście, jego historii, korzeniach.

Rozbudowa domu i stworzenie miejsc dla gości okazało się najlepszym dla mnie pomysłem na życie. Świat sie zmienia cały czas i odkąd zaczęłam prowadzenie biznesu, musiałam nauczyć się wielu nowych rzeczy, m.in. obsługi komputera czy Internetu. Teraz nasze pokoje znajdziecie Państwo na wszystkich stronach internetowych, a nasz ośrodek ma swoją własną wizytówkę w sieci. Dzięki temu klienci mogą dokładnie zapoznać się z naszą ofertą, a ja mam więcej klientów niż kiedyś, kiedy to klienci pojawiali się głównie z polecenia albo z drogi. Dzięki tej wiedzy mogę też porównać oferty konkurencji. Dużo pomógł mi syn – dziś ma już 22 lata i studiuje w Warszawie na Politechnice. Dzisiaj nie wyobrażam sobie życia bez komputera – dodaje.

5.29 i już

Na rogu ul. Widok i Brackiej, trzy miesiące temu powstało wyjątkowe miejsce – pierwszy w Polsce  stand up bar 5.29. Zajmuje dokładnie 5.29 m2 powierzchni ścisłego centrum Warszawy. Aneta, współwłaścicielka stand up baru, mówi: obchodzi nas, że tak w Warszawie jest tak miejsc o indywidualnym charakterze. Zależy nam na tworzeniu przestrzeni miejskiej na innych, niż stricte komercyjnych, zasadach. Na tyle lubimy nasze miasto, że postanowiliśmy to zmienić.

Stąd powstał bar w stylu tych z NY, gdzie każdy może zatrzymać się i napić pysznej ulubionej kawy, czy zjeść kanapkę pieczoną na miejscu. Uwielbiamy świeże croissanty, popijane wyśmienitym cappuccino, kanapki na najwyższej jakości składnikach, włoskie focaccia, owocowe koktajle oraz espresso z gęstą cremą, dlatego wszystko to można u nas znaleźć. 5.29 to taki pit stop na drodze przez miasto, kiedy chcesz się na chwilę zatrzymać, wypić espresso przy barze, ponarzekać na pogodę, albo przystanąć w słońcu, czy też po prostu chwycić kanapkę i iść dalej.

To była odważna decyzja, ale uwielbiam parzyć kawę i rozmawiać z ludźmi – mówi Aneta. Nasze miejsce zyskuje coraz więcej wielbicieli. Do promocji wykorzystuję Internet – głównie profil na FB i wyszukiwarki miejsc w Warszawie – dodaje.

– Jakie pomysły na biznes mają kobiety?

– Założyła babską szkołę jazdy

– Na salonie urody można zarobić nawet 20 tys. zł

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
klara 20 lut 2011 (22:48)

http://kobietaikariera.pl/wlasny-biznes/pomysl-na-biznes/sama-sobie-szefem/item/139-kapital-ludzki-to-ty.html - polecam artykuł Zofi Matejewskiej ;)