Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Opłaty za SMS wreszcie zwolnione z VAT. Cały SMS trafi do potrzebujących.

2010-06-17 VAT.pl

4 sierpnia 2010 roku organizacje pożytku publicznego będą mogły wreszcie odetchnąć z ulgą. Korzystna dla nich zmiana w podatku VAT zwolni bowiem przekazywaną na ich rzecz przez operatora publicznego kwotę za SMS z podatku od towarów i usług. Na konto organizacji trafi zatem faktycznie cała wartość, jaką płaci się za wysłanie wiadomości z telefonu komórkowego. To bardzo korzystne rozwiązanie zarówno dla podatników, jak i dla organizacji pożytku publicznego.

Pamiętać jednak trzeba, że zwolnienie dotyczy wyłącznie kwoty przekazywanej na rzecz organizacji (która następnie przekaże ją np. na rzecz powodzian). Operator ma prawo, ale nie ma obowiązku, zrzeczenia się własnej prowizji z tytułu świadczenia usługi SMS. Tym samym cała wartość usługi o podwyższonej opłacie (np. wiadomości tekstowej wysyłanej z telefonu) przekazywana przez operatora pozostanie zwolniona z VAT.

Korzystanie ze zwolnienia z VAT dotyczy sytuacji, gdy spełnione będą poniższe warunki:

  • usługa realizowana jest na rzecz zarejestrowanej organizacji pożytku publicznego,
  • usługa nie może stanowić usługi przedpłaconej (np. darmowych kart przekazywanych organizacji przez operatora),
  • umowa usługi telekomunikacyjnej (ogólnie dostępnej na rynku) między organizacją oraz operatorem musi zostać zawarta na piśmie,
  • umowa musi w treści obejmować zobowiązanie operatora do przekazania kwoty należnej w części przekraczającej wartość świadczonej usługi (w przypadku zrzeczenia się zysku z usługi – w całości),
  • umowa zawiera numer lub numery wykorzystywane do danej usługi (podawane np. w celu wysyłania SMS), okres, na który numery będą udostępniane oraz cena usługi z podaniem w jej ramach kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi (operatora),
  • dostawca musi posiadać (musi mu być dostarczona) kopię pozwolenia organizacji pożytku publicznego na przeprowadzenie zbiórki publicznej, uzyskanego zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych,
  • kwota za usługę z wyłączeniem pobranej przez operatora opłaty własnej, przekazywana ma być w terminie 45 dni od końca miesiąca, w którym operator otrzymał tę kwotę, na konto organizacji pożytku publicznego,
  • faktura przekazywana organizacji pożytku publicznego szczegółowo wskazuje liczbę połączeń zrealizowanych z numerów związanych z usługą o podwyższonej wartości (SMS) oraz wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane organizacji pożytku publicznego oraz kwot zatrzymywanych przez dostawcę usługi,
  • nabywca usługi o podwyższonej opłacie (SMS), nie otrzymuje w zamian żadnego świadczenia przede wszystkim w postaci prawa do udziału w losowaniu nagród – czyli wysyłający SMS nie może uzyskać żadnej korzyści; operator sieci komórkowej może jedynie w ramach świadczenia dokonać potwierdzenia zainicjowania połączenia, w tym w formie SMS (lub połączenia) zwrotnego;
  • organizacja pożytku publicznego nie może dokonywać żadnych świadczeń na rzecz operatora z tytułu zawarcia umowy lub w związku z tą umową za wyjątkiem informowania o uczestniczeniu dostawcy usługi w zbiórce publicznej, o wysokości kwoty zatrzymywanej przez operatora z tytułu wykonywanej usługi oraz przekazywania danych dotyczących operatora, w tym jego logo (zatem będzie to forma reklamowania sieci) podczas rozpowszechniania akcji zbiórki pieniędzy na rzecz organizacji pożytku publicznego poprzez usługę telefoniczną.
  • przed rozpoczęciem zbiórki do publicznej wiadomości operator musi podać informacje o kwocie zatrzymywanej przez niego z tytułu świadczenia.

Ryzykowne zrzekanie się z opłaty przez operatorów

Korzystna zmiana niesie za sobą jednak pewne ryzyko. Otóż często zdarza się, że operatorzy rezygnują z pobierania jakiejkolwiek opłaty od organizacji (wpływa to również pozytywnie na ich wizerunek). Zrzeczenie się prowizji powoduje jednej strony, że całość opłaty sms należy potraktować jako wartość tzw. usługi o podwyższonej opłacie bez świadczenia na rzecz operatora. Z drugiej jednak dochodzi wówczas do świadczenia nieodpłatnego na rzecz organizacji co powoduje, że operator musi wyznaczyć jako podstawę opodatkowania VAT takiej usługi – poniesiony koszt jej świadczenia (art. 29 ust. 12 ustawy o VAT), a w konsekwencji – i tak zapłacić podatek. Wydaje się zatem korzystniejsze podatkowo pobranie minimalnej opłaty za usługę (zakładając, że są to podmioty niezależne od siebie) i opodatkowanie VAT właśnie od takiej minimalnej podstawy.

Podstawą powyższych uregulowań jest rozporządzenie z dnia 2 czerwca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. 96, poz. 623).

Piotr Szulczewski 
VAT.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.