Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Osoby prowadzące biznes optymistami

Badania przeprowadzone na zlecenie Grant Thornton International pokazują, że zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw jest nastawiona optymistycznie, co do rozwoju sytuacji gospodarczej. Polscy przedsiębiorcy planują rozszerzanie swojej oferty, poszukują nowych rynków oraz podwyższają kwalifikację swoich pracowników.

Wyniki badań korespondują z przeprowadzoną przez KPP w końcówce ubiegłego roku analizą dotyczącą rozwoju sytuacji na rynku pracy. Wynika z niej, że więcej firm planuje zatrudniać, niż zwalniać. To dobry znak dla polskiej gospodarki – sytuacja w obszarze zatrudnienia jest przecież barometrem jej stanu. Nie zmienia to jednak faktu, że przedsiębiorcy potrzebują działań wspierających ze strony rządu.

Wyniki badań wskazują wyraźnie, że przedsiębiorcy chcą zdobywać nowe rynki. Tymczasem nie istnieje spójna strategia promocyjna Polski i jej produktów, co przynosi szkodę naszemu krajowi i jest przedmiotem uzasadnionej krytyki. Globalna gospodarka wymaga, aby Polska miała jasne pozycjonowanie strategiczne, spójną strategię komunikacji i skuteczny mechanizm promocji produktów „Made in Poland”.

W ocenie KPP konieczne jest rozpisanie otwartego konkursu na strategię promocji kraju, zawierającą zarówno promocję gospodarczą, jak i turystyczną, polityczną, historyczną i kulturową. Nad realizacją strategii powinien czuwać nowy departament w Ministerstwie Gospodarki, który pełniłby funkcje koordynacyjno – administracyjne i przydzielałby pieniądze na zasadach konkursowych organizacjom pozarządowym.

Resort gospodarki określałby kierunki promocji, a organizacje pozarządowe i biznesowe prowadziłyby działania promocyjne. Organizacje pozarządowe działają sprawniej i efektywniej, niż podmioty publiczne, a przedsiębiorcy sami najlepiej wiedzą jak prowadzić promocję. W związku z tym, wydatkowane na promocję gospodarczą środki byłyby lepiej wykorzystywane. Ministerialny nadzór nad działalnością organizacji pozarządowych w tym zakresie, zapewniłby prawidłowość wydawania środków. Natomiast konkursowy tryb wyboru podmiotów prowadzących działalność promocyjną zapewniłby przejrzystość procesu i najwyższą jakość realizowanych projektów.

Polska jest stawiana przez wielu ekonomistów na świecie za wzór kraju, w którym prowadzono skuteczną politykę antykryzysową. Stosunkowo rzadko wspomina się natomiast o tym, że nie popadliśmy w recesję w dużej mierze dzięki polskim przedsiębiorcom. Ich kreatywność, elastyczność i właściwe finansowanie własnej działalności pozwoliły na skuteczne oparcie się negatywnym czynnikom związanym z osłabieniem koniunktury. Teraz przedsiębiorcy, zaprawieni w bojach z kryzysem z początku wieku oraz niedawnym perturbacjami, z optymizmem patrzą w przyszłość. Pozwala to mieć nadzieję, że czeka nas okres dynamicznego rozwoju.

Konfederacja Pracodawców Polskich

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.