Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Pierwsze wakacyjne nowości bankowe

2010-07-12 Tomasz Jaroszek – Bankier.pl

Banki wykorzystują wakacje na wprowadzanie zmian i nowych produktów, aby mieć czym kusić klientów w jesiennych kampaniach. Coraz więcej instytucji stawia na karty zbliżeniowe i bankowość mobilną. Kredyty hipoteczne nabierają z każdym tygodniem rozpędu.

 

Trudno powiedzieć, na ile wpłynęła na to zapowiedź przepisów rekomendacji T, jednak sprzedaż kredytów hipotecznych nadal rośnie. Miesiące wakacyjne jedynie sprzyjają kupnie mieszkań, a statystyki rosną z każdym tygodniem. Nadal dużym zainteresowaniem cieszy się program dopłat Rodzina na Swoim. W związku z ogłoszeniem zmian w programie w 2011 roku i jego wygaśnięciem rok później, klienci chcą skorzystać z oferowanych właściwie za darmo pieniędzy.

Bank w komórce

Nie tak dawno Citi Handlowy udostępnił swoim klientom bankowość w telefonie komórkowym. Citi Mobile ma być interesującym dodatkiem do rachunku bieżącego. To kolejna zmiana dostosowująca ofertę Citi do realiów rynku. Jakiś czas temu bank zniósł część opłat związanych z rachunkiem. Nowa oferta Citi Handlowego jest jednak bezpłatna jedynie pod warunkiem aktywnego korzystania z konta, tj. przelewania na nie wynagrodzenia.

W minionym tygodniu ofertę bankowości z telefonach komórkowych prowadził Pekao SA. Bank kilka tygodni temu zmieniał system bankowości elektronicznej, co przy tak dużej liczbie klientów nie należało do zadań łatwych. Jak widać, nadszedł czas na kolejny krok. Bankowość mobilna Pekao24 ma odznaczać się intuicyjnym zarządzaniem finansami i tak jak każda usługa mobile ma zakończyć kolejki w oddziałach przynajmniej dla klientów bardziej zaawansowanych technicznie. Bank stawia na nowoczesną bankowość, m.in. przez telefon i Internet. Czyżby zmiana wizerunkowa sterowanego przez Włochów giganta?

Era kart zbliżeniowych

Coraz więcej banków przekonuje się do technologii zbliżeniowej stosowanej w kartach płatniczych. Chociaż polski rynek wciąż boryka się z problemem infrastruktury, jednak ilość punktów usługowo-handlowych obsługujących płatności zbliżeniowe wzrośnie wraz z ilością wydanych plastików.

W minionym tygodniu o nowej karcie debetowej poinformował mBank. Nie jest to akurat karta z technologią zbliżeniową, ale bank ma zamiar wprowadzić na rynek karty zbliżeniowe z logo VISA, które uzupełnią wydawane już przez bank plastiki zbliżeniowe MasterCard. Obecnie do standardowego rachunku możemy wybrać jedną z 4 dostępnych debetówek. Jeszcze w 2011 mają się pojawić możliwość wybrania zarówno paywave, jak i paypass.

Rozwój płatności zbliżeniowych zależy w dużej mierze od wprowadzenia kart w bankach o milionowej rzeszy klientów. Mniejsze instytucje stawiające na nowoczesności i ekskluzywne usługi mogą pochwalić się wprowadzeniem kart zbliżeniowych, jednak to takie giganty jak PKO BP, Pekso SA i właśnie mBank zadecydują czy rynek się rozwinie. MasterCard i VISA widząc duże zainteresowanie banków również będzie inwestować. Sądząc po ostatnich ruchach banków w segmencie kart, drugie półrocze tego roku może należeć właśnie do kart zbliżeniowych.

Wakacje z Rodziną

Rodzina na Swoim, czyli rządowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych bije rekordy popularności, a banki mają szansę na większy ruch w segmencie. Kredyty w polskiej walucie miały wysokie marże, a waluty były znacznie bardziej ryzykowne. W tym momencie pojawiło się rozwiązanie dla banków idealne, czyli kredyty z dopłatami, na których oszczędza klient i zarabia bank. Traci z kolei Skarb Państwa.

W ciągu ostatniego półrocza udzielono ponad 17,7 tys. kredytów o łącznej kwocie 3,2 mld zł. Banki zacierają ręce, bo to nie koniec. W zarządzanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego, Funduszu Dopłat, zaplanowano na dopłaty w 2010 rok kwotę 309,96 mln zł. Od początku roku do końca czerwca wypłacono z niego 88,15 mln zł.

Tomasz Jaroszek
Bankier.pl

 

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.