Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Pracownicy ciągle uciekają

2010-06-16 Bankier.pl

Nie od dziś wiadomo, że sukces firmy zależy od zaangażowania i zdolności jej pracowników. Niepokojący jest więc fakt, że aż 59 proc. pracowników rozpoczęło rok z mocnym postanowieniem zmiany pracy.

Dla firmy odejście dobrego pracownika to olbrzymie straty. Specjaliści szacują, że koszty jego zastąpienia wynoszą od 50 do 150 proc. jego wynagrodzenia. Na rynku pracy coraz bardziej widać, że kończą się czasy, gdy pracownik był zadowolony z samego faktu posiadania zatrudnienia. Dotyczy to szczególnie specjalistów.

– Sytuacja na rynku pracy się zmieniła. Pracownicy, którzy w zeszłym roku byli wdzięczni, że nie stracili zatrudnienia, stali się odważniejsi i analizują, co poprawiona koniunktura gospodarcza oznacza dla ich perspektywy kariery zawodowej. To może być szczególnie zła wiadomość dla tych firm, które w trudnych czasach nie podjęły niezbędnych kroków w celu wdrożenia skutecznych działań wzmacniających zaangażowanie i wsparcie pracowników – mówi Mik Kuczkiewicz, Partner Zarządzający Hay Group w Polsce

Aby zapobiec „drenażowi mózgów” pracodawcy muszą znaleźć skuteczne sposoby i metody zapobiegania masowym odejściom utalentowanych pracowników i zrobić z niego swój priorytet biznesowy. Zatrzymanie talentów w firmie i zwiększenie ich zaangażowania w sprawy przedsiębiorstwa skutkuje bowiem wzrostem przychodów i polepszeniem wyników finansowych. Szacuje się, że takie firmy notują 4,5 razy większy wzrost przychodów niż pozostałe przedsiębiorstwa.

– Wysoce zaangażowani i wspierani pracownicy bez wątpienia osiągają znacznie lepsze wyniki biznesowe, pociągają za sobą bardziej lojalnych klientów i uzyskują lepsze wyniki finansowe, zarówno w dobrych, jak i złych czasach. Zapewnienie pracownikom wsparcia pozwala organizacjom odpowiednio wcześnie identyfikować ich problemy i na nie reagować. Zapobiega to frustracji i zdemotywowaniu pracowników oraz minimalizuje ryzyko odejść pracowników – dodaje Mik Kuczkiewicz.

Nie można zapominać również o tym, że pracownik zadowolony to pracownik efektywny. O 10 proc. wzrasta wydajność pracownika oraz chęć do wykonywania zadań, które nie są od niego wymagane w przypadku, gdy pracobiorca jest zadowolony ze swojego zatrudnienia. A gdy jest dodatkowo wspierany przez pracodawcę, wówczas wzrost ten może wynieść nawet 50 proc.

– Na przełomie marca i kwietnia 2010 roku o zadowolenie z pracy zapytaliśmy użytkowników portalu rynekpracy.pl. Na pytanie – czy czerpiesz satysfakcję z pracy, którą obecnie wykonujesz? – ponad 50% ankietowanych udzieliło negatywnej odpowiedzi. Ponad jedna czwarta zdecydowanie zaprzeczyła, a kolejne 25% nie zdecydowało się na wybór odpowiedzi pozytywnej. Uzyskane wyniki sugerują, że co drugi Polak nie jest zadowolony ze swojej pracy. Może to oznaczać, że do zadań zawodowych podchodzi bez zaangażowania i realizuje je na poziomie dalekim od oczekiwań pracodawcy oraz własnych możliwości. Niższa wydajność to tylko jedna z możliwych konsekwencji. Brak satysfakcji rzutuje również na jakość stosunków ze współpracownikami i wpływa na klimat panujący w danej organizacji – mówi Aleksandra Strojek, analityk rynku pracy, Sedlak & Sedlak.

Gdy pracownik nie jest zadowolony ze współpracy z firmą, decyduje się na zmianę zatrudnienia. – Powodów na rozstanie z firmą może być tyle, ile pracowników decydujących się na ten krok. Najczęstszą przyczyną rezygnacji z dotychczasowej pracy jest niesatysfakcjonujące wynagrodzenie. Według GUS, w IV kwartale 2009 roku czynnikiem finansowym kierowało się aż 52,8% pracowników rozglądających się za nową ofertą. Wśród częstszych przyczyn znajdują się także: brak satysfakcji z wykonywanych obowiązków, ograniczone możliwości rozwoju, zła atmosfera pracy, konflikt z przełożonym lub współpracownikami oraz czynniki osobiste – dodaje Aleksandra Strojek.

Pracownik zadowolony jest wówczas, gdy odpowiada mu jego środowisko pracy. Muszą się w nim znaleźć narzędzia i procesy, które zapobiegną jego frustracji i niezadowoleniu. W przedsiębiorstwie, gdzie szefowie wspierają swoich podwładnych, odsetek dobrowolnych odejść pracowników spada o 54 proc.

Barbara Sielicka
Bankier.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.