Rodzaje rozliczeń reklamowych, czyli inwestuj z głową
Jednym z podstawowych założeń kampanii reklamowych jest dotarcie do konkretnej grupy odbiorców i nakłonienie ich do działania. Coraz więcej narzędzi reklamowych daje możliwość precyzyjnego określenia i dotarcia do konsumenta na podstawie danych demograficznych, wieku czy zainteresowań.
Opcje te znacznie ułatwiają przeprowadzenie kampanii zmniejszając niejednokrotnie koszty jakie reklamodawca ponosi podczas organizowanej kampanii promocyjnej. Realizacja jednak to kwestia podrzędna. Podstawę stanowi odpowiednia strategia i jej przygotowanie.
Ważną rolę w budowaniu strategii reklamowej odgrywa model rozliczeń, który dla przedsiębiorcy inwestującego w kampanię bardzo często stanowi kluczowy element w podejmowaniu decyzji. Dlatego na rynku przyjęto kilka modeli, które ułatwiają kontrolę nad wydatkami, a tym samym pomagają odpowiednio rozplanować budżet. Jak to wygląda w praktyce?
Będąc przedsiębiorcą liczy się dla Ciebie przede wszystkim efekt z prowadzonych działań. Nie mniej jednak ważne są koszty poniesione na potrzeby ich realizacji. Dlatego przystępując do jakichkolwiek negocjacji warto zapoznać się z tym co na rynku jest popularne oraz jakie korzyści czerpią z tego nasi konkurenci.
Modele rozliczeń reklamowych…
Najprostszy sposób sprawdzenia inwestycji to ustalenie ROI czyli zwrotu ze sprzedaży. Jeśli zysk osiągnął poziom jaki planowałeś wszystko jest w porządku. Gorzej jednak gdy w ramach realizowanej kampanii poniesione zostały większe koszty niż osiągnięte przychody. Wtedy zaczynasz się zastanawiać czy to brak profesjonalizmu firmy, którą wynająłeś czy może nie do końca zrozumiałeś zasady jakimi rozliczasz się z agencją z prowadzonych działań.
To co trendy, to co popularne nie do końca może okazać się dla Ciebie najlepsze. Dlatego warto spojrzeć na temat w szerszy sposób dając sobie czas i możliwość elastycznego spojrzenia na problem. Na rynku internetowym wyróżnia się trzy podstawowe modele rozliczeń ułatwiających analizę danych.
CPC czyli Cost Per Click to do tej pory najpopularniejsza forma rozliczeń na rynku reklam preferowana przez 65% reklamodawców. W tym modelu płatność pobierana jest za określoną ilość kliknięć użytkowników w emitowaną reklamę. Jej zaletą jest płatność za określone działanie.
CPM czyli koszt za 1000 wyświetleń reklamy to model rozliczeń, który obecnie przechodzi już do lamusa. Mała opłacalność usługi zadecydowała, o tym, że tylko niektóre, większe firmy decydują się w dalszym ciągu na ten rodzaj rozliczeń. Jest to częsty model jaki pojawia się w przypadku kampanii banerowych realizowanych na portalach branżowych, tematycznych czy społecznościowych. Model ten ma swoje uzasadnienie jednak firmy, które posiadają niski budżet reklamowy nie mają szans na efektywne rozliczenie z takiej kampanii.
CPA czyli Cost Per Action czyli model, który na rynku zaczyna być coraz częściej dostrzegany i wykorzystywany. Płatność za działanie ma dwa spojrzenia. Ze strony reklamodawcy to najskuteczniejszy model, który nie tylko dostarcza wiarygodnych danych, ale również bez większych rozmyśleń pomaga zadecydować czy reklama jest efektywna czy nie. Tu nie tylko płaci się za działanie użytkownika. Tu płaci się przede wszystkim za konkretną konwersję. Z drugiej jednak strony Agencja rozliczająca się za pomocą tego modelu nie do końca ma możliwość ustalenia konkretnego systemu opłat. Różne rodzaje akcji, różne rodzaje rozliczeń sprawiają, że ciężko ustalić standardowy cennik. Mimo tego forma ta daje szansę reklamodawcom i Agencjom na efektywną współpracę.
Zobacz jak to działa…
Przykładowo sklep internetowy notuje spadek sprzedaży swoich produktów. Postanawia uruchomić promocję na nowe modele z atrakcyjnymi cenami. W związku z czym buduje strategię kampanii, która ma mu pomóc w promocji.
Wybierając model CPC decyduje się na szeroką ofertę narzędzi korzystających z tego modelu rozliczeń. Banery reklamowe, linki sponsorowane, reklamy kontekstowe, które swoją skuteczność potwierdzają odpowiednią ilością kliknięć. CPM w tym wypadku odnosi się do tych samych narzędzi jednak stanowi pewną barierę w działaniach. Czas, który w wielu przypadkach organizowanej kampanii ma istotne znaczenie. Rozliczenia za 1000 kliknięć sprawiają, że zależnie od branży reklamy kończą się w szybkim czasie pobierając opłatę, a nie dając oczekiwanych efektów. Model CPA to najczęściej wykorzystywana metoda rozliczeń w przypadku usług pozycjonerskich i najbardziej skuteczna w przypadku sklepów internetowych. Ze względu na czasochłonne działania i nie do końca pewne efekty Agencje zjednują sobie klientów rozliczają się z nimi stawkami CPA
Nie jest zasadą, że tylko jeden model jest na tyle skuteczny żeby z niego skorzystać. Wszystko zależy od zasięgu kampanii, czasu oraz celu w jakim promocja jest uruchamiana. Warto pamiętać o tym, że im większa wiedza na temat potencjalnego klienta tym trafniejszy wybór w kwestii działań i ich efektów.
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Wynalazek polskiej fizyczki doceniony. Olga Malinkiewicz powalczy o nagrodę European Inventor Award 2024
-
Z miłości do biegów. Zrezygnował z kariery zawodowej w banku i prowadzi swoją fundację
-
Pierwszy biurowiec w Polsce w całości zasilany czystą energią. ESCOlight wspiera inicjatywy dekarbonizacyjne
-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję