Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Sponsoring i mecenat

Sponsoringiem

nazywamy takie działanie firmy, które polega na przekazywaniu środków pieniężnych i zasobów rzeczowych osobom lub organizacjom działającym w sferze społecznej, sportu, służby zdrowia, kultury, nauki, ekologii, w zamian za świadczenia promocyjne ze strony sponsorowanego podmiotu. Mecenatem nazywamy natomiast działanie jednej osoby bądź też firmy, która wspiera finansowo bądź też jest opiekunem jakiegoś przedsięwzięcia czy osoby, firmy, lecz nie oczekuje w zamian żadnych świadczeń promocyjnych.

Bezinteresowny mecenat

Słowo mecenat pochodzi od nazwiska Caiusa Cilniusa Maecenasa, który poza tym, że był doradcą i przyjacielem cesarza rzymskiego Oktawiana, to opiekował się również artystami i poetami, m.in. Wergiliuszem czy Horacym. Zazwyczaj określeniem tym nazywa się opiekunów sztuki, literatury czy nauki.

Aktywność firmy w zakresie sponsorowania jakiegoś przedsięwzięcia wynika z założeń marketingowych firmy. Sponsoring dotyczy określonej, najczęściej długoterminowej perspektywy czasowej – minimum trzy lata. Taki plan marketingowy związany ze sponsoringiem wymaga ustalenia nadrzędnych celów, wybrania dziedziny, z którą chcemy być kojarzeni, doboru adresatów, ustalenia funduszy, które możemy właśnie na taką działalność przeznaczyć oraz przygotowaniu umów sponsoringowych.

Niekiedy możemy się spotkać ze sponsoringiem będącym wynikiem przypadku, a nie z góry założonego planu marketingowego. Bardzo często to organizatorzy różnego typu akcji szukają sponsorów i trafiają do różnych firm oferując im w zamian, nie zawsze dużą, reklamę.

O sponsoringu

Kiedyś nie tak chętnie uprawiany dziś ze względu na wzrost cen klasycznej reklamy w mediach sponsoring stał się nieodzownym elementem promocyjnym każdej firmy. Dodatkowe naciski ze strony organizacji społecznych i pozarządowych, borykających się z problemami finansowymi, wzmagają nakłady na ten rodzaj reklamy. Sponsoring daje możliwość wykorzystania czasu wolnego potencjalnych nabywców czy klientów do prezentacji swojej firmy czy produktu. Zadaniem sponsoringu jest zaznajomienie szerszego grona odbiorców z daną marką oraz wywoływaniu w związku z nią pozytywnych skojarzeń. Kiedy firma znana jest ze sponsorowania danej dziedziny, pozwala to na utrwalanie jej pozytywnego wizerunku, co bywa istotne w przypadku sprzedaży usług czy produktów. Dodatkowo sponsoring pozwala na ominięcie zakazów reklamowych.

Węższy zakres sponsoringu posiadają akcje charytatywne, kojarzone bardziej z mecenatem.

Istnieje także sponsorowanie telewizyjne, które polega na dofinansowaniu produkcji lub emisji programów telewizyjnych. Zabiegi te mają na celu rozpowszechnienie nazwy firmy, znaku czy produktu.

Zabezpiecz się umową

W przypadku sponsorowania, tak jak i przy innych przedsięwzięciach, należy zabezpieczyć się umową prawną. W tym, przypadku jest to tzw. umowa sponsorska świadczenia wzajemnego. W takiej umowie strony uzgadniają formę, miejsce i czas trwania reklamy sponsora. Mogą to być napisy reklamowe na odzieży osób uczestniczących w imprezie; reklama na kartach wstępu, plakatach, flagach, środkach transportu; wykorzystanie nazwy sponsorowanej organizacji, osoby czy przedsięwzięcia w postaci oficjalnego tytułu sponsora lub nieoficjalnego informowania w czasie imprezy bądź też udział sponsorowanego w przedsięwzięciach promocyjnych sponsora.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.