Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

VAT 2008: Zmiany w podatku od towarów i usług

Prezenty o małej wartości

Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  • o łącznej wartości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), przy założeniu, że podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych;
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, przy założeniu jednakże, że wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

W wyniku nowelizacji ustawy o VAT do wyceny każdego przekazywanego prezentu zgodnie z  art. 7 ust. 4 pkt 2, jego wartość ustala się według wartości rynkowej (kwoty brutto). W praktyce oznacza to, że wartość rynkowa produktu może przysporzyć właścicielom firm sporo trudności. Wartość wytworzonego gadżetu musi się zmieścić w cenie 5 zł. Przeważnie wyprodukowanie maskotek lub długopisów jest związane z wielkością tego zamówienia i w sposób proporcjonalny adekwatne do ceny. Im więcej zamawiamy produktów reklamowych, tym mniejsza będzie cena poszczególnego produktu. Zatem dla dużych przedsiębiorstw zmieszczenie się w cenie 5 zł, nie będzie stanowiło najmniejszego problemu, kłopot z tym mogą jednak mieć małe i średnie firmy.

Naliczenie podatku będzie dotyczyło także prezentów, których wydanie nie podlegało dotychczas opodatkowaniu. Chodzi tutaj o konieczność naliczenia podatku w sytuacji wydania samodzielnie wytwarzanych produktów, nie będących próbkami, dla których punktem odniesienia nie będzie koszt ich wytworzenia, lecz cena jaką mógłby uzyskać podatnik za dany produkt powiększony o marżę. Trudność w tej materii polega na ustaleniu wartości tego produktu, zgodnego z przeznaczeniem prezentu o malej wartości.

Należności w naturze

Zgodnie z art. art. 29 ust. 3 podstawą opodatkowania dla należności w naturze jest wartość rynkowa, pomniejszona o podatek. Przy należności w naturze podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót tym samym zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji). Obrót zmniejsza się także o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Odwołanie się do wartości rynkowej powinno ułatwić w praktyce określenie podstawy opodatkowania z uwagi na specyfikę towaru lub usługi, której nie sposób jest odnieść się do przeciętnej ceny stosowanej na danym rynku, gdy takowej nie ma.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.