Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Warsztaty: jak założyć i prowadzić firmę

Założenie jednoosobowej firmy wydaje się proste. Wystarczy dobry pomysł, biznesplan, rozpoznanie rynku. No i trochę odwagi. Jednak zanim rozpocznie się działalność trzeba podjąć kilka decyzji o charakterze księgowym i wypełnić prawidłowo dokumenty. A potem umieć zaistnieć na rynku, gdzie zapewne konkurencja i wybredni klienci nie ułatwią życia.

Pozornie łatwe początki

Decyzja o założeniu działalności gospodarczej powinna być przemyślana i przeanalizowana.Powinniśmy się zastanowić, czy chcemy świadczyć usługi, handlować towarami lub wytwarzać coś zupełnie nowego. Świetnie, jeśli mamy dobry pomysł. Lecz na pomyśle się nie kończy. Kreatywność to rzecz istotna, jednak dalej musimy twardo stąpać po ziemi i podjąć wiele decyzji między innymi zastanowić się co jest nam potrzebne do rozpoczęcia działalności. Nie są to tylko rzeczy materialne – komputer, samochód, czy zestaw narzędzi. Istnieje wiele wymogów prawnych, które należy spełnić np. posiadać licencje i wszelkiego typu zezwolenia.

Księgowość rzecz więcej niż istotna

Warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej firmy księgowej, która pomoże nam w kwestiach podatkowych. Jeszcze przed rejestracją działalności dobry księgowy doradzi, co najkorzystniejsze jest dla naszej firmy, a potem pozwoli skupić się tylko na zarządzaniu naszym miniprzedsiębiorstwem i osiąganiu maksymalnych zysków. – Jeżeli osoba pierwszy raz zakłada działalność gospodarczą często zupełnie nie orientuje się jak dużo decyzji musi podjąć. Księgowy może doradzić, jaka forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza. Przy prowadzeniu działalności gospodarczej jest bowiem do wyboru kilka opcji: podatek progresywny, podatek liniowy, ryczałt lub karta podatkowa – mówi pani Anina Flaga-Ber z Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa – Od tego, w jaki sposób opodatkujemy nasz przychód, zależeć będzie forma ewidencji księgowej, jaką będziemy prowadzić. 

CEIDG-1 – rzecz ważna

Kolejnym etapem, który należy pokonać chcąc otworzyć firmę jest wypełnienie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Znajdziemy go w internecie pod adresem: www.ceidg.gov.pl. Gotowy, wydrukowany wniosek zanosimy do Urzędu Miasta/Gminy, gdzie go podpisujemy. Można też go wysłać z załączonym podpisem elektronicznym. Trzeba pamiętać jedna, że ważność takiego wniosku to tylko 7 dni. W tym czasie musi on dotrzeć do Urzędu. Przy uzyskaniu wpisu nadawany jest numer NIP i REGON.

Określamy też datę, od kiedy nasza firma wystartuje. Jeżeli zmieniłyby się jakiekolwiek dane, możemy złożyć wniosek aktualizacyjny, który wypełniamy podobnie, jak wniosek o wpis. Automatycznie przekazana zostanie informacja do Urzędu Skarbowego i ZUS, że nasza firma powstała. Rodzi to oczywisty obowiązek rozliczania się z Urzędem Skarbowym i ubezpieczenia się w ZUS.Pomimo tego, że informacja o rozpoczętej działalności dociera z urzędu do ZUS to na  przedsiębiorcy ciąży obowiązek zgłoszenia się do ubezpieczeń i złożenia odpowiedniego dokumentu. 

Z VATem lub bez

Jednym z podatków, które mogą wystąpić przy prowadzeniu działalności gospodarczej, jest podatek VAT. Zazwyczaj jednak nie trzeba się na niego decydować od razu. Warto natomiast sprawdzić, czy zakres naszej działalności nie rodzi obowiązku takiej rejestracji od momentu pierwszej sprzedaży. Jednak nawet jeśli nie musimy zostać płatnikiem VAT, możemy się na to zdecydować dobrowolnie. W takim przypadku udajemy się do Urzędu Skarbowego właściwego dla siedziby naszej działalności w celu złożenia druku VAT-R. Wiąże się to z jednorazową opłatą w wysokości 170 zł.

By uniknąć niepotrzebnych kontroli skarbowych warto też założyć rachunek firmowy, który pozwoli oddzielić finanse osobiste od działalności. Większość banków daje możliwość prowadzenia go praktycznie za darmo. 

Warto się szkolić

Jak już widać z powyższych wskazówek otworzenie i prowadzenie nawet jednoosobowej firmy nie jest proste. Jednak w obecnej sytuacji na rynku pracy w Polsce, coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. -Sam pomysł na produkt lub usługę, którą się oferuje to jednak nie wszystko. Warto poszerzyć swoją wiedzę na tematy księgowe, finansowe, czy te związane z promocją lub Public Relations – podkreśla Anna Flaga-Ber, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa – Dlatego też postanowiliśmy wspomóc młodych przedsiębiorców organizując dla nich bezpłatne warsztaty.

Szklenie odbędzie się 12 grudnia, w godzinach 10.00-17.00, w centrum konferencyjnym Blue Tower przy ul. Chmielnej 85/87 w Warszawie. 

Warsztaty będą podzielone na trzy cykle tematyczne poświęcone  różnym aspektom prowadzenia własnej firmy. Zaproszeni goście, praktycy z zakresu finansów, księgowości, sprzedaży, PR i marketingu podzielą się własnymi doświadczeniami i zdradzą tajniki skutecznego działania w biznesie. Eksperci między innymi doradzą jak podejmować słuszne i właściwe decyzje księgowo-finansowe, zdradzą zasadę networkingu, przedstawią skuteczne działania marketingowe czy opowiedzą o znaczeniu lokalnego PR. 

Zapisy na wykłady są obowiązkowe. Formularz zgłoszenia znajduje się na stronie Twoja-inicjatywa.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.