Zmiany w zamówieniach publicznych
Postępowania o wartości zamówienia do 60 tys. euro
Dosyć specyficzne uregulowania dotyczące terminów zostały wprowadzone w stosunku do postępowań których przedmiotem ma być mała wartości zamówienia. W tak zwanej procedurze uproszczonej, gdy wartość zamówienia nie przekracza 60 tys. euro, zamawiający nie ma obowiązku stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych dotyczących m.in. terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, składania ofert, ofert wstępnych i orientacyjnych. Przy zamówieniach o równowartości od 6 tys. do 60 tys. euro przysługuje tylko jeden środek odwoławczy jakim jest protest. Pełna gama środków, a więc protest, odwołanie i skarga do sądu przysługują od progu 60 tys. euro. Gdy w jednym postępowaniu złożonych zostanie kilka odwołań, będzie je mógł rozpatrzyć jeden zespół arbitrów, w czasie jednej rozprawy.
Niezależni eksperci wracają uwagę na korzystne odformalizowanie postępowania. Dotychczas nawet najdrobniejsze uchybienie powodowało odrzucenie oferty. Obecnie zamawiający będzie mógł wezwać do uzupełnienia formalnych braków. Zapisem na podstawie którego zamawiający będzie mógł się oprzeć jest art. 4a ust. 3 Prawa zamówień publicznych, zgodnie z którym terminy te nie mogą być krótsze niż 7 dni od dnia publikacji ogłoszenia o wszczęciu postępowania (innego niż o zamówieniu) na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) albo dnia przekazania zaproszenia do składania ofert, jeżeli z Prawa zamówień publicznych wynika obowiązek wyznaczenia terminów dłuższych niż 7 dni.
W pozostałych postępowaniach zamawiający powinni skupić się na trybach najczęściej stosowanych terminów składania wniosków lub ofert. Warto zauważyć, że zostały podzielone na dwie podstawowe grupy uzależnione od wartości zamówienia, tj. o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne i wartości równej lub przekraczającej progi unijne.
Pamiętaj! |
W postępowaniach o wartości zamówienia mniejszej niż progi unijne (z wyjątkiem zamówień o wartości do 60 tys. euro), w których zachodzi obowiązek przekazania ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych. Natomiast w postępowaniach o wartości zamówienia równej lub przekraczającej progi unijne, w których zachodzi obowiązek przekazania ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |